Forgókínpad

Forgókínpad

Tréfadolog

2019. július 20. - Szele Tamás

Kérem, most indul az égzengés, illetve most halkul, vagy hogy is van ez. Az a lényeg, hogy sem nekem, sem maguknak nincs humorunk, mert ha lenne, akkor magunktól rájöttünk volna arra, amihez még Tarlós István főpolgármesternek, Minden Fakockák Atyjának is több nap kellett, nevezetesen, miszerint a főpolgármester úr viccelni méltóztatott.

tarlos_nevet.jpg

Most kicsit zavarban vagyunk, ugyanis itt állunk, mint egy Csuang-ce lepkeálom után, nem tudjuk, mi álmodjuk a lepkét vagy a lepke minket, most viccel a főpolgármester vagy pár nappal korábban tréfálkozott, esetleg az egész mindenség káprázat velünk és minden metrókkal együtt, mely mögött Buddha csendes mosolya rémlik fel, és Maja fátylaként foszlik szét ez a fájdalommal teli, anyagi világ.

Ó, Bódhiszattva, ha mi ennek megmondhatói lennénk!

Miután elmondtuk háromszor a Szív Szutrát, mert biztos, ami biztos, térjünk a hírre, mely világképünket rengeti meg, alapjaiban.

Szóval az úgy volt, hogy ez év július 16-án – tehát négy nappal ezelőtt – hírnök jött, pihegve szólt, az Index szerint emígyen:

A Tarlós István főpolgármester által vezetett budapesti közgyűlés elfogadta a főváros 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Tervet, amely az eddigi legátfogóbb fővárosi közlekedési fejlesztési koncepció. Erről lapunk is írt korábban. A tervben a H5-ös HÉV föld alá süllyesztése mellett számos, a III. kerületiek közlekedését érintő fejlesztési elképzelés is hangsúlyosan szerepel.

A terv szerint a fővárosi önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át, tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára. Az elgondolást az is indokolja, hogy Óbuda közlekedési problémái a várost kettészelő HÉV négy III. kerületi, szintbeli kereszteződésére vezethetők vissza, amelyek akadályozzák a helyi közúti közlekedést.

A közgyűlés arról is döntött, hogy a H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza, és felkéri a BKK-t a szükséges módosítások átvezetésére.” (Index)

Négy napig röhögött Budapest és az agglomeráció ezen a hülyeségen. És nem Tarlóssal nevettünk, hanem rajta: minden védőháló nélkül, egyedül a kupolában, pusztán a szájával, átnevezés útján teremt egy új metrót, ami eddig is megvolt, mint szentendrei HÉV, de most először metrónak fogjuk hívni, aztán jól elássuk a felszín alá, hogy az is legyen, kerül, amibe kerül. És az önkormányzati választások kampányában el lehet mondani, hogy Budapest megkapta az ötös metrót. Elvileg négy szintbeli útkereszteződés miatt, és nem, nem az útkereszteződéseket visszük fel meg le, hanem a kötött pályás közlekedést, a Margit hídtól Békásmegyerig.

Közben szakértő hangok is megszólaltak, akik nem értették, ezt most hogy, mivel a HÉV egyáltalán nem a főváros, hanem a MÁV kezelésében áll, mivelhogy vasút. Más kérdés, hogy nyelvtanilag a Combino is villamos vasút, de az azért műszakilag mégis más kategória. Szóval röhögött ezen mindenki, aztán elkezdtük bekönyvelni a többi eget verő szamárság mellé, amikkel együtt kell élnünk, azonban megszólalt Tarlós István is.

És kiderült, hogy ő röhögött a legjobban, csak ő rajtunk.

Vicces ember. Olyan kedélyes fajta. 

Nyilatkozott ugyanis az Indexnek, és már az írás címe az, miszerint:

Tarlós: A HÉV-et 5-ös metrónak nevezni a világ vicce”

Akkor benne egy humorista veszett meg, mert az általa vezetett budapesti közgyűlés nevezte annak. Az egész testület viccelt? Valószínűleg, bár nem egészen. Lássuk részletesen.

Ez utóbbi pontból azt a következtetést lehet levonni, hogy a szentendrei HÉV-et szeptembertől átnevezik 5-ös metróra. De nem a főpolgármester szerint, aki lapunknak elmondta, hogy az átnevezésre nincs is jogosítványa a fővárosnak. A HÉV-et ugyanis visszaadták az államnak, egészében a MÁV tulajdonában van. Hozzátette, szó sincs az átnevezésről szakmailag sem. A tervezett összekötés ugyanis nem klasszikus metróépítés, csak egy minimális szakaszon mélyépítés, és még akkor se nevezné metrónak, amikor megvalósul. - „Ez ellen tiltakozom, ez kezelhetetlen, ez így egy ostobaság” – mondta. Arról, hogy a főváros mégiscsak elfogadott egy olyan határozatot, ami erre utal, Tarlós közölte: Bús Balázs, óbudai polgármester kezdeményezte, hogy majd a tervezésnél metróként vegyék figyelembe a szentendrei HÉV-et. „De ezt így használni, az közröhej” – nyilatkozta.

Az 5-ös metró név a főpolgármester szerint még Demszky Gábor idejéből ered, akkor emlegették így az összekötött szentendrei és csepeli-ráckevei HÉV-et, legalábbis ezen az alapon javasolhatták most is. Mint kifejtette, felőle a tervezők a tervasztalon nevezhetik metrónak a HÉV-et, de így nevezni valójában, az a világ vicce. Ez egy jó hecc, mert minden épeszű ember röhög rajta, csak éppen nem igaz – közölte végül.” (Index)

Hát, azt sejtettem, hogy földtörténeti korok távolságából is Demszky lesz a hibás, mert van-é ezen a teremtett Budapesten valami, amiről nem ő tehet? Nincs, fővárosi hatáskörben ő a bűnöknek bakja, viszont Tarlós mestert nem értem.

Tulajdonképpen akkor most mit is akar ő?

Először átnevezte a közgyűlés élén a szentendrei HÉV-et ötös metróra, aztán pár nap könnyes mulatozás után közli, hogy ez a világ vicce, senki sem gondolja komolyan, mélyépítés különben is minimális szakaszon lesz (akkor, gondolom, mégsem a szerelvényt viszik le a föld alá, hanem a kereszteződéseket, vagy mégis a szerelvényt, de csak a kereszteződésekben), és egyáltalán, hogyan bírta ezt felnőtt ember komolyan venni?

Úgy, hogy ő mondta, nekünk. Hivatalosan.

Én azt elhiszem, hogy remekül szórakoztak a nagytiszteletű közgyűléssel egyetemben, miszerint több, mint kétmillió ember hitelt adott a hivatalos közlés ostobaságának, "de hova vezetne ez?" - kérdezné mr. Twelvetrees a „Csengetett, milord” című sorozatból.

Mert az is e heti határozat, az is hivatalos, hogy a jegyellenőrök mobil bankkártya-leolvasót kapnak, behajtandó a bírságot azoktól is, akiknél nincs készpénz (az mondjuk fel sem merül, hogy valakinek amúgy általában ne lenne pénze, és azért bliccel. Olyan nincs, ez elképzelhetetlen.)

Akkor ez most komoly? Vagy most is marháskodni méltóztatnak?

Azt még elhiszem, hogy a metrót szabotáló fakocka is élc volt csupán, játszi móka, de a parkolási ügyek komolyak vagy azok is gondosan, évek munkájával eltervezett viccek?

És a négyes-hatos vonal minden nyári rekonstrukciója is csak visszatérő poén, nem komoly? Azt mondjuk elhiszem, hogy nem komoly, de mi egészen mostanáig komolyan idegeskedtünk miatta, holott ha lenne egy kis humorunk, rájöhettünk volna, hogy tréfa az egész, és nevetünk rajta.

Egyáltalán, lehet, hogy ez az egész Budapest egy nagy vicc Tarlós mester előadásában?

Vagy komoly?

Komoly kell legyen mégis.

Viccnek nagyon durva volna.


Szele Tamás

süti beállítások módosítása