Forgókínpad

Forgókínpad

A Megafon pusztulása

2023. február 08. - Szele Tamás

Sajnos rossz hírem van: ha a mostani trendeket elemezzük, a Megafon valószínűleg meg fog szűnni. Persze ez nem is olyan biztos, hogy nagyon rossz hír, nem mindenki szereti ezt a propaganda-szervezetet, például én sem, remekül el tudom képzelni nélkülük az életet: de honnan veszem én ezt a megállapítást? Hiszen jelenleg a kormánypropaganda legfőbb eszközét jelentik.

mesterseges_intelligencia_februar_8.jpg

Kezdjük azzal, hogy megnéztem a Telex kiváló videóját a Megafonról, ami valóban pontosan foglalja össze ennek a szervezetnek a lényegét és történetét. Csak éppen – tovább is gondoltam. Mivel ez a kormány propagandaeszköze, lássuk először a kormánymédia történetét!

A Fidesz első médiakísérleteit Magyar Narancsnak és Bayer Zsoltnak hívták, aztán már csak Bayer Zsoltnak. Ennek az az oka, hogy az 1980-as évek legvégén, 1990-es évek elején vagy a nyomtatott sajtó jelentette a médiát, vagy a televíziós, rádiós megjelenések, amelyek azonban elég korlátozottak voltak. A nyomtatott sajtó akkori szabályozása szerint nem is volt olyan nagyon olcsó dolog lapot alapítani, hiszen például kötelező volt egy évre előre szerződést kötni a nyomdával és bizonyítani, hogy rendelkezésre áll a nekik járó összeg, ugyanez volt a helyzet a papírköltséggel, egy nyomtatott lapot terjeszteni is kell valahogy, tehát a papíralapú sajtó mindig is drága és kockázatos üzlet volt. Ettől még a kilencvenes évek elején sokan összeszedték a szükséges induló tőkét, így a Magyar Narancs is, ami azonban nagyon rövid idő alatt kiszabadult a pártirányítás alól, a saját útjára lépett, és ez kifejezetten jó ötletnek bizonyult – mármint a szerkesztőség és az olvasók szempontjából. A Fidesz annyira azért nem örült a dolognak.

Ezzel párhuzamosan léteztek a „pártközeli”, de már létező médiumoknál dolgozó újságírók, mint az említett B. Zsolt, akik viszont nem sokat tudtak tenni például a székház-ügy körüli felháborodással: elhallgatni nem lehetett, pártszimpátia ide vagy oda, maximum arra voltak képesek, hogy nem ők írtak a dologról. A párt maradék vezetése – ne feledjük, a legfelsőbb szintekről is sokan kiléptek akkor – meg nem értette, hogy a korábban velük kesztyűs kézzel, sőt, rokonszenvvel bánó sajtó „miért fordult ellenük”? Nem fordult ellenük: egyszerűen nem lehetett kimosdatni őket, akkora sárba feküdtek bele. Erre a korszakra datálódik a Fidesz gyakran gyűlöletbe forduló ellenszenve minden olyan média iránt, ami nem az övék.

Szükségük volt saját sajtóra. Ennek jegyében szerezték meg az 1998-as kormányváltás idején a csődbe jutott Postabank sajtóportfólióját, melyből kiirtották a nyereséges Kurírt (politikailag sehogyan sem tudták volna irányítás alá vonni, és ezt a párt vezetéséhez a kezdetektől fogva nagyon közel álló Bayer Zsolt is tudta, hiszen évekig volt a lap munkatársa), viszont megtartották a veszteséges Magyar Nemzetet, igaz, nagyon sok személyzeti átalakítással. Ez már rossz üzlet volt.

Még rosszabb üzletnek bizonyult a Milleniumi Országjáró című csődtömeg, amit minden postaládába bedobtak, nem volt apelláta, művészet volt leiratkozni róla – gondoljuk el, a tartalom kritikán aluli, hirdetés nincs benne, a papír pénzbe kerül, a nyomda szintén, a postai terjesztés nemkülönben: kész ráfizetés, mi több, a papírja is vastagnak bizonyult a higiéniai felhasználáshoz.

Drága volt a köztévé, közrádió is, és kevéssé hatásos: 2002-ben el is bukták a választásokat. A következő költséges befektetésük a Simicska-féle sajtóbirodalom felépítése volt, a Hír TV megalapításával együtt. A televízió nagyon drága játék, a hírtelevízió műfaja a legdrágább, viszont 2010-ben fordult a kocka, a párt kormányra került és megkezdte a tőle független sajtó bekebelezését.

Az első lépést az MTI einstandolása, monopolhelyzetbe hozása és átszervezése jelentette, onnantól kezdve rajta van a kezük a magyar nyelvű hírek csapján, azt engednek át rajta, amit épp akarnak. Egyik lap a másik után esett el (mint az Origo), ami el nem esett, azt tönkretették (mint a Népszabadságot, Vasárnapi Híreket és sok társukat), de a médiatér teljes meghódítása mégsem sikerült nekik.

Már a 2010-14-es kormányzati ciklusban rájöttek, hogy szükségük van még sajátabb, elsősorban online sajtóra, ennek jegyében nagyon sok kísérlet indult, kezdve a hamvába hótt Nemzeti Regiszterrel, amire talán már csak én emlékszem, folytatva a hirado.hu körüli blogtérrel, ami még vegetál, egészen a velünk élő Pesti Srácokig és 888-ig, amelyek nagy veszteségek árán ugyan, de fennmaradtak.

Nagyokat ugrok a kronológiában, de nincs választásom, ugyanis el kell jutnom valahogy a végkövetkeztetéshez. Mindenesetre azt látjuk, hogy a KESMA és a Mediaworks megalakulása után látszólag alig maradt vetélytársa a médiapiacon a kormánynak. Látszólag, mondom, mert a sajtótermékeik számban ugyan messze felülmúlják a maradék, független kiadványokat, de ez a két sajtóbirodalom nagyon rosszul szervezett, és teljesítményében, tehát olvasottságában így is elmarad a független médiától. Ezért 2020 körül – az új kampányra készülve – megint médiumalapítási láz tört ki a kormány háza táján: akkor született a Pesti TV, a Kontra és még néhány ultrakormánypárti termék, valamint akkor indult el a Megafon is.

A Megafon fennmaradt, sőt, látszólag virágzik, de a választások után nagyon sok kormánypárti médium megszűnt. Miért?

Mert igen költségesek voltak. Még az online sajtó is pénzbe kerül, ha propagandaeszközként használjuk, akkor kifejezetten drága: ki kell fizetni a munkatársat, annak a munkaeszközeit, felmerülő költségeit, a szerkesztőség bérletét, rezsijét, és ami a legdrágább: a megjelenő írásokat hirdetni kell a Facebookon. Ezek a hirdetési költségek legendásak voltak a választási kampány alatt, sokat írtunk is róluk, százmilliók égtek el hetente – a Megafonban az volt az „újszerű” ötlet, hogy magát a munkát és annak költségeit szó szerint kiszervezte az „influencerekhez”, tehát csak a reklámra kellett költeni. Hogy a független sajtó már régóta így dolgozik? Hogy akkor van fotó vagy videó, egyáltalán: tartalom, ha csinálunk és van mivel, tehát van saját munkaeszköz? Kit érdekelt? Ha jó az ötlet, el kell lopni és kész.

Ráadásul a közösségi oldalakon való terjeszkedés elvileg mérhető számokat produkál (a gyakorlatban ezek azért többnyire pontatlanok), tehát ha én felveszem, mikor Spárga macska vakarózik, és meghirdetem a videót mondjuk ötmillió forintért, az jó eséllyel eljut(hat) a megcélzott közönségem minden tagjához. Látszik, hányan nézték meg, hányan reagáltak rá, és ezeknek a mérőszámoknak a fényében kiderült, hogy a Megafon sokkal jobban teljesített a rövid és nyers üzeneteivel, mint a hagyományos kormánymédia. Ezért is szűnt meg a Kontrától a Pesti TV-ig sok pénzkályha, hiszen ha egy influencer látszólag fél kézzel, a konyhaasztal sarkáról is jobb eredményeket produkál, minek fizetni a drága stúdiót vagy a magas béreket?

Persze a számok csalókák, nem a teljesítménye jobb az influencernek, nem a népszerűsége nagyobb, hanem a sok millió hirdetésbe fektetett forint teszi közismertté, az hozza a forgalmát. De ettől még szárnyal a Megafon (bár volt egy kis kihagyásuk), és megállíthatatlannak látszik a saját terepén. Hiszen nagyon „gazdaságos” és „eredményes” a működése.

De ez csak a látszat. Ezt a szervezetet az tette naggyá, hogy a politikai propaganda az online terjeszkedés felé fordult, csakhogy az online médiatér állandóan változik, fejlődik: mi a következő lépés? Már sikerült kiiktatni a papír- és nyomdaköltségeket, a terjesztési költségeket, az irodabérletet, az újságíróknak járó fizetéseket, sőt, magukat a munkatársakat is, csak influencerek maradtak, ennél mi lehet még gazdaságosabb?

Ha kiiktatjuk az influencereket is.

Az üzeneteik megfogalmazásához amúgy sem kell túl cizellált értelem, „fentebb stíl” vagy racionális gondolkodás, erre a feladatra egy mesterséges intelligencia is képes volna. Ma tettem két próbát a ChatGPT-vel, bár felemás sikert értem el a beállításai miatt. Lássuk az első kísérletemet:

„– Írjál nekem egy négysoros verset arról, hogy Magyarországnak ki kéne lépnie az Európai Unióból.

Sajnos nem írok verset vagy bármilyen más tartalmat, amely politikai álláspontot képvisel vagy bármely politikai mozgalomhoz kapcsolódik. Az ilyen tartalmak lehetőséget adhatnak a véleménykülönbségek, a viták és a sértő vagy megsértő megjegyzések kifejezésére, ami nem az OpenAI célja.”

Jogos, amint az is, hogy a mesterséges intelligencia információs forrásait pont emiatt egyrészt lezárták 2021-ben, másrészt nincs hozzáférése az aktuális napi hírekhez. No, de nem csaphatja be egy kicsit a természetes emberi furfang?

„– Ezt megértem, természetesen. Akkor arról írj négy soros verset, hogy Schmidt Mária múzeumigazgatónő szép, fiatal és okos.

Schmidt Mária múzeumigazgatónő

Szép, fiatal és okos, úgy érzem.

Minden képzeletet felülmúló,

Szívem ezért örökre rajong.”

Hát, borzalmas, de a célnak megfelel, tudok olyan kormánymédiumot, ahol ez nem csak megütné a mércét, de még fizetnének is érte némi honoráriumot. Most képzeljük el, hogy fejlesztünk egy saját mesterséges intelligenciát, aminek egyrészt van hozzáférése a napi hírekhez, másrészt nem politikamentes. Tökéletesen pótolná az influencereket.

Annyit köteles vagyok megjegyezni, hogy ez a módszer független a politikai oldalaktól, bárki alkalmazhatja, akinek van pénze. Esze vagy tehetsége nem is kell legyen, elég, ha pénze van.

Akkor tehát tekintsük át a magyar politikai propagandasajtó fejlődési ívét kiadások szempontjából, olyan 1990 óta.

Eleinte baromi sokba került, aztán a technikai fejlődés következtében sikerült kiiktatni a költségek közül

  • a nyomdát

  • a papírt

  • a terjesztést

  • az irodabérletet

  • a munkatárs bérét

most már sikerült kiiktatni az influencert is. Van még kiiktatható tényező?

Van: az olvasó.

Az eddigi úton tovább haladva tőle már könnyű lesz megszabadulni.

Az egészet rá lehet bízni egy kellőképpen erkölcstelen algoritmusú MI-re. Ő majd megírja az üzenetet, szétküldi és tízmillió fiktív felhasználó nevében el is olvassa.

A befektető pedig mehet a kasszához.

Ez lesz a Megafon végromlása.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása