Forgókínpad

Forgókínpad

Reklámarcok

2021. március 22. - Szele Tamás

Van remény, hölgyeim és uraim, mutatkozik valamennyi, bár nem járványügyben, azt senki sem tudja megmondani ez idő szerint, mennyit fog még pusztítani a pandémia  de a jelek arra mutatnak, hogy a világgazdaság utána csak újra fog indulni valahogy. Él még a Kapitalizmus Szelleme és kísértetként járja be nem csak Európát, de a világot is.

szijjarto_oltakozik.jpg

Ami a legérdekesebb: Oroszországból indul, épp, mint korábbi ellenfele. És elég furán indul, de tagadhatatlan: az oroszokban buzog az üzleti versengés. Még a reklámok terén is érezhetjük ezt, ugyanis a Sputnik V vakcinát reklámozzák mindenfelé, nem is akárhogyan: Szijjártó Péter lett ugyanis az oltóanyag reklámarca.

Hogy ez miképpen fér össze külügyminiszteri hivatalával, az más kérdés, azt sem tudjuk, miféle honoráriumot kapott a promócióért (de valamit kellett kapnia, nem úgy ismerjük az oroszokat, hogy ne fizessenek a munkáért, segítségért testvériesen), viszont a tények azt mutatják, hogy az ő „oltakozását” csodálja a világ.

Mármint az a világ, amelyik az orosz hírforrásokból szerzi be a napi információit. Elég nagy világ az, még ha félretájékoztatott is – de legalább izgalmas az életük, nem szűkölködnek szenzációkban. Akkor lássuk, hogy lett Szijjártó kis túlzással a Sputnik szendvicsembere?

Három nappal ezelőtt, március 19-én a következőt osztotta meg Facebook-oldalán:

Csak az oltással győzhetünk a világjárvány ellen! Tisztelettel kérek mindenkit, hogy regisztráljon!

A keleti vakcinák szállítása folyamatos, ma délelőtt véglegesítettük Denis Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter kollégámmal a márciusi Szputnyik-szállításokat (én is ezt az oltóanyagot kaptam ma): 680 ezer adag érkezik a következő két hét folyamán.

Jövő hét elején és az azt követő héten 250-250 ezer első oltás, valamint a jövő hét közepén a korábban beadott 180 ezer oltás második adagja.”

Az utolsó mondat kicsit hiányos, de klasszikusoktól csak pontosan idézünk – Szijjártó fotóval is illusztrálta, miszerint beoltották, éspedig – a képen látható feliratok alapján – Magyarországon. Moszkvában is kellett járnia, ha véglegesítette Manturovval a szállítási szerződéseket, hiszen azt alá kell írni. Ámde ha mégis online intézték, akkor beolthatták még előtte Magyarországon. Végső soron mindegy: az a lényeg, hogy a Sputnikot használták, ezt hangsúlyozta is. A külpolitikában vannak ilyen gesztusértékű dolgok, némi előnyt remélhetett attól, hogy az arcát (és felsőtestét) adta a márkanévhez. Gazdasági vagy politikai előnyt és vagy magának, vagy az országnak.

Kicsit problémás, hogy neki erre az oltásra nagy szüksége nem volt, ugyanis tavaly ősszel a fél Távol-Kelet fellélegzett, mikor hazatért fertőzési körútjáról – nyilván nem tudott róla, de vagy már covidosan indult el, vagy útközben kapta el. Mindenesetre pozitív tesztek szegélyezték lába nyomát, Kambodzsában például ezer embert teszteltek, aki kapcsolatba került a Szijjártó vezette delegációval, és a Khmertimes 10-i cikke szerint három pozitív esetet találtak, akik közül az egyik Őry Csaba, Magyarország kambodzsai és vietnami nagykövete volt, ezek után karanténba vonult a kambodzsai kormányfő, több miniszter és a számos tisztviselő is. Thaiföldön már pozitív volt a magyar külügyminiszter tesztje, ott karanténba is került, mely hazaszállítása után itthon folytatódott, tizenhét nehéz napon keresztül: végül a verdiktet hazánk főorvosa és fővirológusa, Orbán Viktor mondta ki róla. Eszerint:

Azt mondják, hogy ipari mennyiségű vírus van benned. Valószínűleg egy szuperfertőzővel találkoztál valahol. Nagy szerencséd van, hogy fiatal vagy, mert ha most 60 fölött lennél, akkor lehet, hogy ez elvisz.”

állapította meg a sokoldalú államférfi, majd terápiaként Albert Camus „A pestis” című kötetének olvasását tanácsolta. Még jól járt Szijjártó, mert tekintve a miniszterelnök szakképzettségét a téren, javasolhatott volna útilapu-teát vagy idei bagoly tavalyi tojását is, ez a ráolvasás legalább nem árthatott a beteg állapotának. Maximum a kedélyének. De szerencsére az is helyreállt tavaly november 19-ére, mikor is a külügyér szintén Facebook-oldalán jelentette be:

Vége. A keddi után negatív lett a mai tesztem is. Életem leghosszabb és legnehezebb tizenhét napján vagyok túl, de ma végre újra találkozhatok Szilvivel és a gyerekekkel.

Nagyon sok szeretetet kaptam az elmúlt két és fél hétben, ami erőt adott. Köszönöm azoknak, akik gondoltak rám, akik drukkoltak, akik üzentek, akik folyamatosan érdeklődtek. Külön köszönöm azoknak, akik a szentmiséjüket vagy az imádságukat ajánlották fel a gyógyulásomért. Jól esett az is, hogy olyan helyekről is kaptam gesztusokat, ahonnan a legkevésbé sem vártam volna.

Ez egy alattomos és sunyi vírus. Tiszta szívemből kívánom mindenkinek, hogy kerülje el! Vigyázzanak magukra!”

Főleg a szentmisék gyógyhatása számíthatott, ezt javaslom alaposabban is kutatni. Egyelőre tehát ott tartunk, hogy Szijjártó Péter tavaly novemberben beismerte: csak az imádság tartja a helyén. De legalább erősen tartja. Pogányság is volt némiképp ez az oltás ilyenformán, viszont biztos, ami biztos.

Amint az is biztos, hogy az orosz külügyminisztérium március 20-án megosztotta az oldalán a vakcináció fotóját, annyi kísérőszöveggel, hogy

Szijjártó Péter, Magyarország külügyminisztere Sputnik vakcinát kapott a Covid–19 ellen. Két héten belül Magyarország újabb 680 000 adag orosz vakcinát kap.”

Több sem kellett, mozgásba lendült a Russia Today gépezete: előbb rövid hírben foglalkoztak a történelmi tűszúrással, aztán negyed órás interjút készítettek a külügyminiszterünkkel, aki úgy viselkedett, mintha Málcsi néni teadélutánján volna: csupa bűbáj és kellem volt minden szava, már várta a néző, mikor kér még egy szelet kuglófot.

De lett is látszatja: ő a kellemét és küllemét adta a Sputnikhoz, az orosz gyártó cég pedig útnak indított 250 000 adag oltást Budapestre, elvileg tegnap este érkeztek meg. Mármost innentől kezdve egyrészt mindenki jól járt, mármint a lehetőségekhez képest – a Sputnik vakcina hatásos mivoltáról fogalmam sincs, amint az ellenkezőjéről sem, én a közönség többségével és Orbán Viktorral ellentétben sem nem vagyok virológus, sem nem akarom eljátszani, hogy az lennék – másrészt ha a Sputnik gyártója látott reklámértéket Szijjártó fényképének felhasználásában, az kizárólag az ő dolga. Meg persze az érdekelté. Innentől üzleteljenek ők, bár az érdekes volna, ha a magyar külügyminiszter képével a mostani esethez hasonlóan elkezdenének HÉV-kocsikat is reklámozni világszerte. Érdekes és ugyanannyira jogos, hiszen épp most indítottuk újra a kocsibeszerzési tendert, olyan új feltételekkel, hogy a Transmashholding nyerhesse meg, és senki más. Szóval, Szijjártó előtt komoly karrier áll a reklámpiacon, elég sok mindenhez adhatja majd az arcát.

Ez érdekes gondolat. Magyar politikusok képeivel hirdetni mindenféle árucikkeket. Persze, nem Magyarországon, nálunk kontraproduktív lenne, de úgy általában, világszerte még működhet. Ha az oroszoknak bevált, beválhat másnak is.

Kivel mit hirdetnének? Hiszen valami köze kell legyen a reklámfigurának az árucikkhez.

Kövér László például a legtöbb nyugati brand világából kilógna. Vele csak a dorozsmai szélmalmot, a pusztanekeresdi bajuszpedrőt és az Erős Pistát lehetne hirdetni, igaz, ezeket nagy sikerrel.

Kásler Miklós, mint a magyar előidők szakértője, felbukkanhatna a Sotheby's aukciós cég reklámjaiban. Javasolhatná az árveréseket, körülbelül ezekkel a szavakkal: „Én is itt vettem Mátyás királyt, higgyék el, megéri!” Vagy hirdethetne betegbiztosítást.

Novák Katalin a babaholmik és egyéb családi kellékek csomagolásáról köszönhetne vissza, csak a gyerekek meg ne lássák, de ez neki szakterülete, mint tudjuk.

Varga Judit igazságügyi miniszterben látom majdnem a legtöbb fantáziát. Ő elég sok területen szakértő vagy legalábbis bizonyosnak érzi, hogy az, rajta össze fognak veszni a nagy techcégek: még nem tudom, hogy fog dönteni, lehetne akár a Facebook, akár a Google, akár a YouTube arca, de elszegődhet eleinte valamelyik hardvercéghez is, laptopot reklámozni, mert ez is egy szakma, ezt is el kell kezdeni valahol. Az bizonyos, hogy dollármilliók várnak rá, ha egyszer rászánja magát, hogy ezzel az üzletággal foglalkozzon.

Azt nem is kell mondanom, hogy ugyancsak szakértelmére való tekintettel Selmeczi Gabriellának szó szerint pénzzel van kikövezve az útja a magánnyugdíj-pénztárak hirdetéseihez.

Tállai András ellenben a mozi világában arathat sikert, ha már a számtan nem kenyere: annyi mindent avatott már fel, hogy vele fogják promotálni az Avatar második részét.

Rogán Antalnak alapvetően a szépségipart javasolnám, annyit foglalkozik a végeredményeivel. Azonban ha modellkedésre adja a fejét, javaslom, előtte kérjen tanácsot a szakmában már tapasztalt Stefka Istvántól és G. Fodor Gábortól is. Hajrá, Tóni, vár a kifutó!

Németh Szilárdnak sem kell fájdítania a fejét: neki szerintem már meg is írta a szerződést a Marvel, ő lesz a következő Hulk.

A legnehezebb feladat viszont az, hogy eldöntsük: Orbán Viktor mit reklámozhatna hatásosan. Ő ugyanis univerzális, mindenhez ért, mindennel foglalkozott már, amolyan mondabeli Midasz király ő, aki bármihez is nyúl, abból mindig ugyanaz lesz. Midasz esetében arany, Orbán esetében azért nem egészen arany. De neki nincs „szakterülete”, ő bármit ugyanakkora sikerrel adna el – ilyen alapon mégis azt mondanám, reklámozzon sörnyitót, ugyanis az a másik univerzális dolog ezen a világon. Van olyan dolog, ami nem sörnyitó? Nincs. És van olyan, amihez Orbán nem ért vagy nem szól bele? Olyan sincs.

Egy biztos: ha ezek a hölgyek és urak egyszer kicseppennek a politika világából, még mindig elhelyezkedhetnek a hirdetési szakmában.

Vagyis nem. Hiszen ha kicsöppentek, akkor már nincs bennük semmi érdekes, csak így, hogy közük van a hatalomhoz.

Azért egy próbát megérne.

Meg kéne nézni, hogy sikerül nekik így megélni.

Csak ahhoz ki kell kerüljenek a kormányzásból.

Kedves közönség: önök döntenek. Jövőre.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása