Forgókínpad

Forgókínpad

A varázspikula

2020. szeptember 05. - Szele Tamás

Elkészült. Sokat dolgoztam rajta, de végre elkészült az időgép és tegnap üzembe is helyeztem. Az igaz, hogy csak pár percig működött, aztán a terheléstől leégtek a szolenoid-tekercsek, egymás után pattantak szét a drága, nagy teljesítményű elektroncsövek (a nagy feszültség miatt a tirisztoros vezérlés szóba sem jöhetett), de – működött. Illetve...

idogep1.png

Tudnunk kell, hogy ez elsőfajú időgép, mely nem teszi lehetővé tárgyak vagy emberek mozgatását térben és időben, ez csak képet és hangot képes közvetíteni, azt is csak egy irányban, tehát a beavatkozás a múlt, illetve a jövő eseményeibe lehetetlen és talán jól is van ez így. A készüléket első sorban a történelemtudomány művelői kedvéért építettem meg, bár nem tudom, mikorra sikerül újból működésbe hoznom: gyakorlatilag minden tönkrement benne, ami egyáltalán tönkremehetett, még a hozzá csatolt monitor is, amin az eseményeket figyeltem, az a szerencse, hogy megvan a felvétel a kísérletről.

De mit is sikerült megfigyelnem?

Épp azért, hogy ne terheljem túl a készüléket, egy évvel ezutánra állítottam be, 2021-re, egy véletlenszerű budapesti helyszínre – ez az Operaház igazgatói irodája lett, mint az első mondatok után rájöttem, és épp egy megbeszélés tanúja lehettem, ami jövő ilyenkor zajlik majd.

Akkor lássuk.

Itt van nekünk ez az évad, ugye.

- Az itt van, direktor úr, mint minden évben.

- Mivel kezdünk?

- Mozarttal.

- Mozarttal? Igen, az előre tervezett Varázsfuvola... sokat gondolkodtam rajta. Azzal bajok vannak.

- Miféle bajok?

- Semmi megoldhatatlan, csak kicsit hozzá kell nyúlni. Így nem adhatjuk elő.

- De hát már benne van a tervben, készen állnak a díszletek, próbálják...

- Nyugalom, nem azt mondtam, hogy nem adjuk elő, azt mondtam, hogy így nem.

- De miért, mi a baj?

- Most a nemzeti kultúra korát éljük. Most a nemzetiek jönnek, mi ebben a nemzeti? Kozmopolita az egész mindenség, tán még szabadkőműves is. Át kellett írni.

- De ugye csak kicsit?

- Á, semmi komoly. Az átírást a kiváló Raffay Ernő avatott kezeire bíztam, már készen is van.

- Uramisten...

- Most mi a baj? Igazi magyar, nemzeti szellemű opera lett belőle. Alig érezni a változtatásokat. Itt a librettó.

- De hát már a címe...

- Igen, a cím. Abban, hogy „Varázsfuvola” nincs semmi nemzeti, semmi karakteresen magyar, kellett valami más fúvós, tárogató vagy töröksíp, de azzal nem jött ki a szótagszám, higgye el, nagyon aranyos cím az, hogy „Varázspikula”, majd átragasztjuk a plakátokon, nem is kerül sokba.

- De Schikaneder fuvolát írt.

- Fuvola, pikula, nem mindegy? Örüljön, hogy nem lett belőle köcsögduda vagy körtemuzsika. Egyébként is, ez a magyar opera, a Raffay-féle, nem a labanc Schikaneder zengerája. Aztán, hogy haladjunk, vegyük a helyszínt. Hol játszódik a történet?

- Egyiptomban.

- Na, ez nem jó, mindenféle közel-keleti problémával járhat az előadás.

- De hát ez nem a valódi Egyiptom! Ez egy kitalált Egyiptom.

- Jó lesz ez a dorozsmai szélmalom tövében is. Kitaláljuk oda. Aztán itt vannak a szereplők. Ki ez a Tamino?

- Herceg, pozitív hős.

- Igen, de herceg máshol is van, ebben sincs nemzeti jelleg. Mondjuk a herceg nem király, de az alatt van közvetlenül, ha már népszínmű-jellegűre vesszük a darabot, legyen ispán. Botosispán.

- De hát...

- Semmi de hát. Aztán itt a szolgája, a Papageno. Az mivel foglalkozik?

- Madarász.

- Szóval csirkefogó. Ezt sem hagyhatjuk így. Halász-vadász-madarász, még megsértődik a Semjén. Nem lehetne pákász?

- Mit fog a pákász?

- Pákot. Vagy pákát.

- Pákát az elektroműszerész fog. De ebbe bele lehet őrülni, még jó, hogy Raffay mester megoldotta: Papageno egyszerűen zsellér lesz. Terelgeti nyáját, fújja furulyáját.

- Az a juhász!

- Ebben a darabban az a zsellér, és kész. Majd viszi neki az ebédet a földekre a Papagena mázas cserépedényben. Apropó Papagena: akkor ő zsellérlány lesz.

- Az eredeti nem is nagyon foglalkozik a származásával.

- Mindegy is, csak pattanjon tűzről. Zsellérkednek majd a Sarastro birtokán. Zsellenek. Vagy valahogy így.

- Eredetileg Papageno az Éj Királynőjének alattvalója, neki fogja a madarakat.

- Mindegy, így egyszerűbb, és meg van oldva Sarastro is, földesúr lesz, három sámánnal.

- Három papja van neki, nem három sámánja?

- Nagy különbség?

- Nagy. Minek ide sámán?

- Hallgassá' mán! Különben az Éj Királynője sem stimmel. Túl negatív figura.

- Igazából ez sem olyan egyszerű...

- Hagyjuk a lila ködöket. Királynők nem lehetnek gonoszak, vagy gonosz, vagy királynő, legyen belőle boszorkány. Vajákos Biri néne. Ármánykodjék a seprűnyélen.

- És a Monostatos?

- Az meg a macskája lesz. Fekete macska, érti az utalást, hehe!

- Értem, csak nem szeretem. Viszont nélküle nincs konfliktus, hogy fogja egy macska megbilincselni Paminát?

- Bilincs? BDSM? Hagyjuk ezeket a perverz, dekadens nyugati dolgokat. Majd valahogy megoldjuk.

- Nem lehetne mégis inkább ember?

- Hát, van egy olyan változat is, de abban betyár. Viszont Paminát is a helyére kell raknunk. Ő, ugye, Biri néne és Sarastro földbirtokos lánya, tudja mit, ne is hívják Paminának, legyen a neve Tündér Ilona.

- Legyen, ha muszáj.

- Na akkor nézzük a nyitányt. Három kopogás-motívum? Szó sem lehet róla. A múlt héten tiltották be az Agymenőket, mert abban Sheldon mindig hármat kopog Penny ajtaján.

- Az miért baj?

- Kérdezze a Raffayt, az tiltotta be. Mi majd másképp kell csináljuk, az biztos. Akkor jöjjön az első szín. Tamino harcol a kígyóval. Erről szó sem lehet!

- Már miért nem, ha szabad tudnom?

- Micsoda? Nem leszünk liberális hüllőkeltető! Szó sem lehet arról, hogy magyar operaszínpadon kígyó megjelenjen. Harcoljon a Hétszűnyi Kaponyányi Monyókkal, ennek van nemzeti jellege és kicsit kikacsint a nézőre: lehet, hogy ez a Tamino igazából a Fehérlófia?

- Ennyi erővel fehér fólia is lehetne...

- Látja, megy ez, csak kell hozzá kis jóindulat. Akkor jönnek a tündérkék hárman, eléneklik, hogy „ritka búza, ritka árpa, ritka rozs”, mire fel Hétszűnyi Kaponyányi Monyók világgá szalad, Tamino elájul, Papageno pedig bokázva bejön és eltáncol egy legényest.

- Ezt ugyan nem éneklik.

- Már dehogynem. Miért ne énekelnék?

- Direktor úr. Én végighallgattam, ahogy átalakítja a Varázsfuvolát dramaturgiai szempontból népszínművé. Ezt megteheti. De népdalokat nem rakhat bele, mert Mozart olyant nem írt!

- Ja, igen. El is felejtettem mondani. Hát, ezzel a Mozarttal van egy kis baj, köztudottan tagja volt a bécsi szabadkőműves páholynak. Nem használhatjuk a zenéjét, ez világos. De szerencsére megoldottam a kérdést.

- Hogyan?

- Írt másikat az Ákos, az lesz Mozart helyett!

Ebben a pillanatban égett le az időgép, alig tudtam elkerülni, hogy a lakás tüzet fogjon.

Csak remélni merem, hogy nem a saját jövőnket láttam, hanem egy párhuzamos világét, de ezt nem állíthatom teljes bizonyossággal: jelen helyzetben minden lehetséges és annak az ellenkezője is.

Még azt sem zárhatjuk ki, hogy jövőre Ákos lesz a Mozart a dorozsmai szélmalom tövében.

Ott fújja majd a varázspikulát.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása