Forgókínpad

Forgókínpad

Szele Tamás: A bambuszbetakarítási segédtitkár biztonsága

2025. július 22. - Szele Tamás

Ma megint olyasmiről lesz szó, ami látszólag külpolitikai vonatkozású, valójában viszont nagyon is a magyar belpolitika része. Konkrétan az új rendeletről, mely elvileg – hangsúlyoznám, elvileg! – a Magyarországra látogató magas (és alacsony, mert mondjuk Putyin nem egy óriás) külföldi vendégek biztonságára vonatkozik, gyakorlatilag azonban mindenre jó, mint a svájci bicska.

zaszlok_parlament_julius_22_2025.jpg

(Képünk illusztráció)

A kormánymédia természetesen bőgve fogja védeni és minden kritikát hisztériának nevez majd, de sebaj, őket ezért fizetik, ez a dolguk, ha arról lenne szó, hogy ezentúl takarékossági okokból a francia krémest lócitromból kell készíteni, azt is megvédenék, mondván, hogy az a sok milliárd légy nem tévedhet, tessék szépen hozzászokni. De lássuk, mit mond a rendelet szövege.

Magyarország elkötelezett a mindenkori nemzetközi kapcsolatainak ápolása, illetve továbbfejlesztése iránt. A meglévő és jövőbeni nemzetközi kapcsolatok erősítése és kiszélesítése, valamint Magyarország nemzetközi tekintélyének a védelme ezért kiemelten fontos nemzeti érdek.”

Ez ügyben a legelső javaslatom – ha tényleg a nemzetközi kapcsolatok ápolása és/vagy továbbfejlesztése a cél, hogy azonnal csapják el hivatalából Szijjártó Pétert és helyezzék át az etióp követségre amhara nyelvű segédlevelezőnek, mert ehhez a nyelvhez pont annyira nem ért, mint ahhoz, amivel most foglalkozik, a második pedig az, hogy tiltsák el törvényi úton Orbán Viktort a beavatkozástól Magyarország külügyeibe, s a haza fényre derül.

Azért arra nem számítanék, hogy az általam javasolt intézkedésekre egyhamar sor kerül. De menjünk tovább, minket a mostani rendelet érdekel.

A köztársasági elnök vagy a Kormány által meghívott nemzetközileg védett személy (a továbbiakban: fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy) személyvédelmét ellátó rendőri szerv az Rtv. 46. § (1) bekezdés d) pontja szerinti személyvédelmi és létesítménybiztosítási intézkedés keretében az általánosnál nagyobb távolságra is lezárhatja a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy, illetve az őt kísérő delegáció tartózkodási helyét azon személy előtt, aki fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy korábbi magyarországi látogatása alkalmával a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy biztonságának, illetve a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy magyarországi programja zavartalan lebonyolításának a veszélyeztetésére alkalmas magatartást tanúsított.”

Magyarul: aki egyszer is tüntetett Erdogan vagy Putyin ellen, azt távol lehet tartani. Aki még nem, azt kevésbé tartják távol, de testközelbe az sem kerülhet ezekkel a himpellérekkel. Sőt, a folytatás még szebb!

Ha a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy biztonsága, illetve a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy magyarországi programja zavartalan lebonyolítása érdekében szükséges, a vele szemben a (4) bekezdés alapján alkalmazott intézkedést 365 napon belül második alkalommal megsértő személy esetében a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy személyvédelmét ellátó rendőri szerv az Rtv. 46. § (1) bekezdés d) pontja szerinti személyvédelmi és létesítménybiztosítási intézkedés keretében kijelölheti azt a területet, amelyet az érintett személy nem hagyhat el. (…) Az alkalmazott intézkedés eredményességét a rendőrség elektronikus eszköz segítségével ellenőrizheti.”

Ez meg azt mondja, hogy nyomkövetőt tehetnek a különösen tüntetőgyanús egyénekre, és úgy ellenőrizhetik, hogy a számukra kijelölt helyen vannak-e, más kérdés, hogy mit jelölnek ki nekik tartózkodás céljára, mondjuk a lakásukat, de épp úgy kijelölhetik (egy ehhez szükséges nemzetközi egyezmény megkötése után, annak keretében) mondjuk a Turuhán-vidéket vagy a Szoloveckij-szigetcsoportot. Esetleg a Góbi-sivatag vízben különösen szegény részeit. Netán Igorit.

Viszont jó hír, miszerint:

Az alkalmazott intézkedést a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy biztonságát, illetve a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy magyarországi programja zavartalan lebonyolítását veszélyeztető körülmény megszűnésekor, de legkésőbb a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy Magyarországról történő távozását követően haladéktalanul meg kell szüntetni.”

Még jó, hogy az embert nem felejtik ott, nehéz nyomkövetőbe verve a kufsteini vártömlöcben. De mit akar ez jelenteni?

Első közelítésben azt mondanám, hogy a magyar kormányfő olyasféle nemzetközi találkozók szervezésére készül, amelyek bizonyára jogos tiltakozást váltanának ki a honi népességből, és nagyon nem szeretné, ha ezeket megzavarnák. Jöhet Putyin, jöhet Erdogan, jöhet Hszi Csin-ping, esetleg befuthat még Kim Dzsongun is, Lukasenkával karöltve. Jöhetnek ezek egyenként és érkezhetnek egyszerre is, ha megrendezzük a Latorállamok Világtalálkozóját. Vagy tarthat Budapesten konferenciát a Türk Államok Szövetsége, a BRICS, a Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO), netán az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU). Elég sok lehetőség van, meg kell hagyni.

A rendelet betűje szerint tehát távol tartható, sőt tartandó az ilyen eseményektől az, aki a megjelenő kapcabetyárok, bocsánat, politikai vezetők ellen korábban bármikor is tüntetett (mármint egy éven belül). Miért ez a különös terminus? Mert ha nem lenne, akkor nyomkövetőt kéne tenni például Balog Zoltánra, aki 2008-ban tibeti zászlót lengetett a Kossuth téren egy kínai delegáció látogatása alkamából, de találtam ennél szebb precedenst is – azt írja a Helsinki Figyelő, miszerint:

1989. június 3-4-én a kínai pártállam tankjai az emberi jogaikért tüntető kínai fiatalok ezreit mészárolták le a Tienanmen téren, hogy biztosítsák a rendszernek az emberi jogokra kevéssé fogékony politikai vezetők által példázatosnak tekintett és irigyelt stabilitását. Erre a vérengzésre a Fidesz reagált a leggyorsabban és leghevesebben. Június 7-re, szerdára tüntetést hirdettek Kína nagykövetsége elé. Ezen az SZDSZ, az MDF és a Radikális Párt is képviseltette magát. Szelényi Zsuzsa kijelentette: »Kínában ugyanazokért a célokért haltak meg, mikért mi itt Magyarországon küzdünk: az emberi jogokat tiszteletben tartó demokrácia jöjjön létre.« Szenvedélyes beszédben szólt a többezres tömeghez Bayer Zsolt, akinek a stilisztikai eszköztárában akkor más funkcióban szerepelt a »szenilis vénember«:

»Senki nem állíthatja azt, hogy nem akad nálunk is egy szenilis vénember, aki tűzparancsot ad. És ezt a parancsot, sajnos, sokan szívesen végrehajtanák.«

»A világ ezekben a napokban borzadva tekint Kínára. Felháborodásunknál csak fájdalmunk nagyobb, hallván az újabb és újabb híreket a tömegmészárlásokról, hogy ártatlan emberek ezrei esnek áldozatuk a kormányhadsereg esztelen terrorjának. (...) Amit az Önök arctalan vezetése elkövetett: bűntett a kínai néppel szemben, bűntett az emberiséggel szemben. (...) Bűntett, aminőt 1953-ban Berlinben, 1956-ban Magyarországon, 1968-ban Csehszlovákiában, 1989-ben Grúziában mi, európaiak is megszenvedtünk.« Ez áll a Fidesz választmányának memorandumában, amelyet Rockenbauer Zoltán átadott a kínai nagykövetség képviselőjének.”

Ezen az alapon nyomkövetőt kéne kapjon egy Hszi Csin-ping látogatás alkalmával Bayer is, Rockenbauer is, sőt, a Fidesz akkori választmányának összes tagja, ideértve Orbán Viktort úgyszintén, tehát nagyon is érthető az az egy éves klauzúra, kérem.

No de” – mondaná a filiszter – „mi a baj ezzel? Nem kell külföldi vezetők ellen hőbörögni és nem kerül az ember őrizet alá”. Ha ez ennyire egyszerű volna... Például én magam számát sem tudom, hogy az elmúlt tizenöt évben hány demonstráción vettem részt, persze a legtöbbjére tudósítani mentem, nem tüntetni. Utoljára épp a Pride-on jártam, írtam is róla. Mármost honnan tudja az illetékes szerv, hogy az ember ott járt? Az eseményen készült képekről, felvételekről. Azokon meg nem látszik, ki tüntet, ki tudósít. Egyébként a demonstrációkon mindenki csak a dolgát teszi: a tiltakozó tiltakozik (ami alapjoga, ahogyan a gyülekezés is, amennyiben azt a rendőrséggel előre egyeztették, bár ez alól is van kivétel), a tudósító tudósít, a rendőr biztosít. A zsebtolvaj meg lop, de erre viszont már a Btk. vonatkozik, nem a gyülekezési törvény.

És azt ne mondja nekem senki, hogy ezeken a rendezvényeken nem készül el minden alkalommal a Mosoly Albuma, mert aki ilyent állít, körberöhögöm. Már jó tíz évvel ezelőtt is mindenki látta a Szabadság téren, ahogy a német „megszállási emlékmű” elleni tiltakozások előtt felszerelik a fákra a kamerákat, utánuk meg leszerelik, ott hagyni nem merték őket, nehogy valaki ellopja a drága technikát. Maguk a műszerészek sem titkolták, mi zajlik, egyikkel-másikkal még beszéltem is erről, úgy is mint valamikori elektroműszerész.

De maradjunk annál, hogy ha az ember szerepel egy tüntetésről készült képen, felvételen, amennyiben az idegen politikus látogatása ellen zajlott, felügyelet alá helyezhető egy újabb látogatás alkalmával. Akkor is, ha tudósító volt. A következő lépésben talán még a Készenléti Rendőrség munkatársai is gyanúba keveredhetnek, mert ők aztán tényleg minden ilyen eseményen ott kell legyenek.

De miért mondom én azt, hogy ez a rendelet valóságos svájci bicska és mindenre jó?

Azért, mert még ha nincs is határainkon belül külföldi politikai vezető, de készülődik valami, a kormány számára kellemetlennek ígérkező megmozdulás, lehet érvényesíteni a rendeletet.

Csak még időben meg kell hívni a Burmai Konzervatív Szuverenista Vízibivaly Párt Főalamizsnamesterének harmadik, bambuszbetakarításért felelős segédtitkárát, aki a Parlamentben majd fogad a Kereszténydemokrata Néppárt Tűzvédelmi Bizottmányának főelőadó-helyettese, és máris itt a magas külföldi vendég. Esetleg ha a segédtitkár úr nem ér rá, meg lehet invitálni a novoszobirszki polgármesteri hivatal cobolyprémügyi alosztályának higiéniai menedzserét is, seprűstől, szemétlapátostól, a szent célnak ő is megfelel. Sőt, előrelátó kormánypárti politikusok valószínűleg készenlétben is fognak tartani pár ilyen fregoli vendéget, nem csodálnám, ha a Külügyben külön osztály foglalkozna ezek felkutatásával és leszerződtetésével, havi átalánybérért és különböző juttatásokért.

Amúgy meg az egész teljesen irreális, nincs az országban annyi nyomkövető, amennyit fel lehetne használni ilyen célokra, inkább tűnik ez a rendelet valamiféle személyre szabható gumiintézkedésnek, mint bármi másnak.

Egy dologra azonban emlékeztet engem.

Kamaszkoromban, Nagyváradon a Securitatenak az volt a szokása, hogy a különböző politikailag gyanús figurákat, akik közé magam is tartoztam, sőt, papírom is volt arról, hogy „element antisocial”, vagyis „társadalomellenes elem” vagyok, nagyobb nemzeti és politikai ünnepek kezdete vagy Ceaușescu látogatása előtt begyűjtötték, lecsukták és csak egy nappal a parádé után engedték haza, néha megverték az embert, néha ahhoz is lusták voltak, de az volt a lényeg, hogy szem előtt és rács mögött legyen a delikvens. Okos ember ilyen alkalmakkor összejött a többi gyanús elemmel még időben, felült egy vonatra és csak Körösréven szállt le, a hegyek között, ott kirándult, míg el nem vonult a városból a vihar. Ha viszont valamiért nem lehetett kirándulni, akkor biztos volt a pár napos zárka.

Hát, ez a gyakorlat azért nagyon emlékezetet engem erre a mostani rendeletre.

Amit azonban igen nehéz lesz betartani, betartatni és alkalmazni.

Majd legfeljebb sokan fognak kirándulni a jövőben.

Mindazonáltal valószínű, hogy a honi kormány nem a külföldi politikai vezetők bőrét félti tőlünk, hanem a magáét. Kivéve, ha esetleg valamiféle orbitális külügyi gazemberkedésre készül, amit viszont nem zárnék ki.

Ezt még majd meglátjuk.

De hogy ez a rendelet nem a köz javára született, az is hétszentség.

Elképzelem a kormánymédia verzióját ugyanerről. Mondjuk a szalagcímet a Pesti Srácokban:

Biztonságot a bambuszbetakarítási segédtitkároknak!”

És nyomkövetőt a Fidesz volt választmányi tagjainak, teszem hozzá – a még nagyobb biztonság érdekében.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása