Forgókínpad

Forgókínpad

Szele Tamás: A műkorcsolyázók halála

2025. január 30. - Szele Tamás

A washingtoni légikatasztrófa ügyében első sorban azt szeretném leszögezni, hogy ez nem politikai ügy, és – legalábbis egyelőre – nincs semmiféle diplomáciai vonatkozása, bár ez még változhat. Ez egy nagyon szomorú és nem kevésbé rejtélyes baleset, de nem érdemes ebben az esetben „rejtett összefüggéseket” keresni, ugyanis a dolgok jelenlegi állása szerint ilyenek nincsenek.

legikatasztrofa2_januar_2025.jpg

(Képünk illusztráció)

Mindezt azért bocsátottam előre, mert létezik a „túlfeszített lényeglátóknak” az a csoportja (copyright by Bibó István), sőt, főleg Magyarországon létezik, amely mindent politikai összefüggések mentén magyaráz, akkor is, sőt, főleg akkor, ha erről szó sincs. De egyelőre lássuk, mit tudunk a légikatasztrófáról.

Az American Airlines egyik sugárhajtású személyszállító repülőgépe lezuhant, miután összeütközött egy katonai helikopterrel Washingtonban. A gépen 64 ember tartózkodott, a helikopteren pedig három. Valószínűleg nincsenek túlélők

A Potomac folyóba zuhant az American Airlines utasszállító repülőgépe és az amerikai hadsereg egyik Black Hawk helikoptere, miután a levegőben összeütköztek. Az ütközés a washingtoni Ronald Reagan repülőtér közelében történt január 29-én este. A kansasi Wichitából érkező Bombardier CRJ700 típusú repülőgép helyi idő szerint 20:47-kor (budapesti idő szerint 02:47-kor) ütközött össze a hadsereg helikopterével, amikor a repülőtérhez közelített – közölte az amerikai polgári légiközlekedési hatóság. A washingtoni Kennedy Központban elhelyezett videokamera rögzítette az ütközés pillanatát. A felvételeken a Potomac folyó felett, a levegőben robbanás látható. Az ütközés idején a repülőtér környékén tiszta idő volt – írja a The Washington Post.

A repülőgép fedélzetén 64 ember tartózkodott: 60 utas és a hajózó személyzet négy tagja – közölte az American Airlines. A helikopter fedélzetén pedig három katona utazott, mint az amerikai hadsereg jelentette. Hozzátették, hogy a baleset szereplője egy UH–60 Black Hawk helikopter volt, amely Virginia államban állomásozott. A helikopter kiképzőrepülést hajtott végre –írja az Associated Press. A CNN forrása szerint a Potomac folyó vizében a repülőgép roncsának darabjai láthatók, a helikopter darabjai a közelben találhatóak (ennek roncsát fejjel lefelé fordulva találták meg). A csatorna által közzétett, a baleset után készült fotókon a képkockákon roncsok, feltehetően a repülőgép maradványai láthatók.

A lezuhant American Airlines gép utasai között orosz műkorcsolyázók is voltak – jelentette a TASZSZ és a Sports.ru hiteles forrásokra hivatkozva. Információik szerint a gépen az orosz válogatott tagjaként 1994-ben világbajnoki címet szerzett műkorcsolyázó páros: Jevgenyija Siskova és Vadim Naumov utaztak. A műkorcsolyázó Siskova és Naumov fia, Maxim, aki az amerikai műkorcsolya válogatott tagja, állítólag szintén a gépen volt – jelentette a Shot távirati csatorna. Sőt, a Szovjetunió páros korcsolyázási bajnokságának valamikori bronzérmese, Inna Voljanszkaja is velük utazott.

A Kreml szóvivője is elismerte, hogy orosz műkorcsolyázók és más orosz állampolgárok is voltak a lezuhant gépen. „Rossz hírek érkeztek ma Washingtonból” – mondta Dmitrij Peszkov a sajtónak. Vlagyimir Putyin orosz elnök egyelőre nem tervezi, hogy felveszi a kapcsolatot Trump elnökkel a baleset miatt – tette hozzá.

Ari Zakarjan sportügynök a Match TV-nek azt nyilatkozta, hogy az orosz műkorcsolya-iskola képviselői közül többen is a fedélzeten voltak, neveket azonban nem említett. Luke Wang amerikai műkorcsolyázó szintén azt mondta, hogy több korcsolyázó és edző is a lezuhant gép fedélzetén tartózkodott. John Maravilla amerikai műkorcsolyázó a RIA Novosztinak azt niylatkozta, hogy legalább 14 korcsolyázó volt a gépen, az edzőket és a hozzátartozókat nem számítva. Maravilla elmondta, hogy ő lemaradt az American Airlines járatáról. Az amerikai műkorcsolya-bajnokság január 26-án ért véget Wichitában, ahonnan a gép indult, néhány sportoló a városban maradt.

Ezeket az értesüléseket megerősíti az Egyesült Államok Műkorcsolya Szövetségének közleménye is, mely szerint:

Az Egyesült Államok Műkorcsolya Szövetsége megerősíti, hogy korcsolyázó közösségünk több tagja szerencsétlenül járt az American Airlines 5342-es járatán, amely tegnap este Washingtonban összeütközött egy helikopterrel. Ezek a sportolók, edzők és családtagok a Kansas állambeli Wichitában megrendezett amerikai műkorcsolya-bajnoksággal egybekötött nemzeti edzőtáborból tértek haza.

Megrendültünk ettől a kimondhatatlan tragédiától, és a szívünkbe zárjuk az áldozatok családjait. Továbbra is figyelemmel kísérjük a helyzetet, és további információkat fogunk közölni, amint azok rendelkezésre állnak.”

A rendőrség több holttestet emelt ki a vízből, túlélőket még nem találtak – jelentette a The Washington Post forrásokra hivatkozva. Ted Cruz texasi szenátor szerint „vannak halálos áldozatok”, de nem pontosította, hogy hány főről van szó. A CBS News szerint helyi idő szerint 23:30-ig (budapesti idő szerint 05:30-ig) 18 halálos áldozatot emeltek ki a vízből.

A keresési és mentési műveletben több tucat rendőr, mentő és a mentőszolgálat munkatársai vesznek részt, akik csónakokon keresik a Potomac folyóban a repülőgép és a helikopter utasait. A washingtoni repülőteret január 31-e reggeléig lezárták.

A CNN közzétette a repülőtéri diszpécserek és a helikopter személyzete közötti beszélgetések átiratát. A felvételen, amelyet a csatorna a LiveATC.net oldalról szerzett meg, hallható, ahogy a diszpécser azt mondja a helikopter személyzetének: „PAT 2-5, látja a CRJ repülőgépet?”. A diszpécser ezután azt mondta: „PAT 2-5 haladjon el a CRJ mögött”. A hangfelvételen ezután sóhajok és egy hangos „Ó!” hallatszik a háttérben, valószínűleg a baleset pillanatában.

Donald Trump amerikai elnök azt közölte, hogy „teljes mértékben tájékozódott a Reagan repülőtéren történt szörnyű balesetről”. „Isten kegyelmezzen lelküknek. Köszönjük a mentőink hihetetlen munkáját. Figyelemmel kísérem a helyzetet, és amint rendelkezésre állnak, tájékoztatni fogom a nyilvánosságot a részletekről” – mondta Trump.

Trump szerint a repülőgép-szerencsétlenséget meg kellett és meg is lehetett volna akadályozni. Az amerikai elnök a saját tulajdonában álló Truth Social közösségi oldalon azt írta, hogy a gép „tökéletes” megközelítési útvonalon haladt a repülőtér felé, és a helikopter hosszabb ideig közvetlenül az utasszállító repülőgép felé repült. „Az éjszaka tiszta volt, a repülőgép fényei égtek, miért nem ment fel, le, miért nem fordult meg a helikopter? Miért nem mondta meg az irányítótorony a helikopternek, hogy mit tegyen ahelyett, hogy megkérdezte volna, látja-e a repülőgépet? Ez egy vészhelyzet volt, amelyet meg lehetett volna előzni” – írta Trump.

Az utasszállító repülőgépeket érintő utolsó súlyos légikatasztrófák az Egyesült Államokban több mint 10 évvel ezelőtt történtek – emlékeztet a CNN. 2013. január 6-án San Franciscóban lezuhant az Asiana Airlines egyik gépe, három ember meghalt és 187-en megsérültek. Az utolsó nagy halálos áldozatokkal járó katasztrófa 2009. február 12-én történt: akkor a Colgan Air gépe zuhant le New Yorkban, a fedélzeten tartózkodó 49 fő vesztette életét – és a földön is volt egy áldozata az esetnek.

A mentőalakulatok különösen nehéz körülmények között teszik a dolgukat: köddel, dermesztő hideggel és viharos széllel kell szembenézniük, amelyek megnehezíthetik a keresést, amit John Donnelly, a washingtoni tűzoltóság és a sürgősségi orvosi szolgálat vezetője „rendkívül összetett műveletnek” nevezett. „A körülmények odakint rendkívül zordak a mentőegységek számára” – mondta Donnelly egy sajtótájékoztatón. Az első alakulatok szerda este 21 óra körül érkeztek a folyóhoz, körülbelül 10 perccel azután, hogy 20:48-kor riasztást adtak ki a balesetről. Elmondta, hogy az éjszaka folyamán a régió minden részéből érkeztek hajók a mentési munkálatok támogatására, és segédcsapatok is jöttek, például a rendőrség és a tűzoltóság, valamint az amerikai parti őrség munkatársai.

Ezek a konkrét hírek, ugyanakkor foglalkoznunk egy, magától adódó kérdéssel is: mit kerestek az orosz műkorcsolyázók Wichitában, az amerikai bajnokságon, főleg most, mikor is el vannak tiltva a nemzetközi versenyeken való részvételtől? Nos, ebben az egy, kivételes esetben mindenki jobban járt volna, ha szigorúbban tartják be azt a bizonyos bojkottot... Melynek oka különben nem csak az Oroszországi Föderáció Ukrajna elleni inváziója, hanem az is, hogy korábban rengeteg orosz sportolót kaptak szemérmetlen doppingoláson, éspedig minden sportágban. Hogy a műkorcsolyában miképpen lehet doppingolni és ez milyen eredménnyel jár, az jó kérdés, de a jelenség létezik: legutóbb Kamila Valijevát tiltották el 2021-ben ettől a sporttól, sőt, olimpiai aranyát is visszavonták, mert kiderült, hogy 13 és 15 éves kora között nem kevesebb, mint ötvenhatféle gyógyszert, valamint táplálék- és étrend-kiegészítőt szedett a jobb felkészülés érdekében. Az igaz, hogy ezek egyike sem szerepelt a WADA tiltólistáján, viszont a trimetazidin, melynek nyomait szintén megtalálták az általa 2021-ben adott mintában, már annál inkább. Erre mondják, hogy az orosz vegyipar csodákra képes.

Ellenben rendelkezésünkre áll a Nemzetközi Korcsolyázó Szövetség 2024. december 20-i határozata, mely enyhít a bojkotton. A 2025/26-os szezonban korlátozott számú egyéni semleges sportoló (AIN) számára szigorú feltételek mellett ugyan, de engedélyezi a részvételt a kijelölt olimpiai kvalifikációs versenyeken. Ez a döntés a műkorcsolya, a gyorskorcsolya és a rövidpályás gyorskorcsolya szakágakra vonatkozik a 2026-os milánói Cortina olimpiai kvalifikációs rendszer (OQS) keretében.

Felismerve, hogy a téli olimpiai játékokon való részvétel minden korcsolyázó karrierjének csúcspontja, az ISU alaposan megvizsgálta, hogy megvalósítható-e a NOB ajánlásainak végrehajtása egy olyan útvonal létrehozására vonatkozóan, amely megkönnyíti az oroszországi (Orosz Korcsolyázó Szövetség és az Orosz Műkorcsolyázó Szövetség) és a fehéroroszországi (Fehéroroszországi Korcsolyázó Szövetség) ISU-tagokhoz tartozó sportolók részvételét a 2026-os Milano Cortina-i Téli Olimpiai Játékokon.

Az ISU tudomásul vette az AIN-ek békés részvételét a 2024-es párizsi nyári olimpiai játékokon, és ezt szem előtt tartva megerősíti elkötelezettségét a biztonságos, békés és tisztességes versenyek elősegítése mellett a Milano Cortina 2026-os olimpián.

Alapos tanácskozást követően az ISU úgy döntött, hogy kiigazítja az ISU 2469. számú közleményének végrehajtását.”

Nos, ez az enyhítés rosszkor jött. Világos, hogy a több évtizeddel ezelőtti világbajnokok most csak megfigyelőként vettek részt a sporteseményen, a jelenlegi edzőkkel és az orosz válogatott kerettel együtt, másként nem is lehetett, hiszen az Egyesült Államok nemzeti bajnokságáról volt szó, amin nem is indulhattak volna – de a sors iróniája, hogy ha ez esetben kicsit szigorúbb az utazási és meghívási szabályozás, most mindannyian életben volnának. Nem volt az.

Ennyit tudunk a washingtoni légikatasztrófáról jelen pillanatban. Amennyiben új részletekre derül fény, folytatjuk híradásainkat.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása