Forgókínpad

Forgókínpad

Szele Tamás: Hacsek és a minaret

2024. szeptember 21. - Szele Tamás

(Szín:roppant szerény kávéház Budapesten, Hacsek természetesen ül és habos kávét iszik, Sajó rongyos, tépett burnuszban érkezik, a fején turbánnal).

teve2_szeptember_21_2024.jpg

(Képünk illusztráció)

  • Jé, Sajókám, hol volt, hogy pár hete nem láttam, hála az Égnek?

  • Jaj, ember, nem látja, hogy most jövök Bejrútból?

  • És milyen volt a Ring-ciklus?

  • Unalmas és hosszú, de ez Bejrút, nem Bayreuth!

  • Mi a különbség?

  • Tulajdonképpen annyi, hogy mindkettőt le akarták bombázni, pár évtized eltéréssel, csak Bayreuth kimaradt a tervből, mert Yossarian parancsnok inkább Malmőben tette le a gépet.

  • Nincs is szebb város, mint Malmő, ott az utcán sózott hal nő.

  • Na, szóval, most jövök a diszkóból...

  • Azt mondta, Bejrútból.

  • Igen, onnan. Csak előtte meg kellett beszélni a dolgokat a müezzinnel...

  • Akkor maga mégis a mecsetből jön, nem a diszkóból.

  • Nem érti. A mecset a diszkó, csak fordítva!

  • Hogyhogy fordítva?

  • Na, szóval. Látott már maga minaretet?

  • Hogyne láttam volna, szerencsére az antibiotikum elmulasztja, bár pár hétig nagyon tud fájni a pisilés... Nekem például egy izmos, afrikai minaretem volt, orvosnál járt már?

  • Maga lófogú víziló, az a tripper!

  • Akkor mi az a minaret?

  • Na. Mecsetet látott már?

  • Hogyne, két hete gyulladt be a torkom, mecsetelni kellett a garatomat.

  • Ember, az az ecset! A mecset egy muzulmán imaház!

  • És ott mit szokás csinálni?

  • Tulajdonképpen ugyanazt, mint minden más imaházban, csak naponta ötször. Dicsérjük az Urat, mindannyiunk alkotóját, meghallgatjuk a szentbeszédet, és utána kiosztják a robbanó mellényeket.

  • Maga muzulmán lett?

  • Ugyan, kérem, én amatőrként keveredtem a dologba. De elengedhetetlen annak fontossága, hogy mi is az a minaret.

  • Na, mi?

  • Ásott már maga kutat?

  • Ördöge van: sosem ástam kutat, egész életemben mérlegképes könyvelő voltam.

  • Na, akkor most képzelje el, hogy ás egy olyan harminc-negyven méter mély kutat.

  • Nem tudom elképzelni, főleg ilyenkor, árvíz idején, de mondjuk, hogy átgondolom. Végül is a bányában a fejtésen dolgoztam.

  • Milyen bányában, milyen fejtésen?

  • Az öcsényi uránbányában, és a bérszámfejtésen.

  • De hát Öcsényben nincs is uránérc!

  • Erre később rájöttünk, de vagy tíz évig szorgosan fejtettük. Én például nem az uránt, hanem a bérszámot.

  • Maga barom. Szóval, ott tartottunk, hogy ásunk egy kutat...

  • És utána?

  • Kirakjuk belülről kővel.

  • Mint azt szokás is. Aztán?

  • Aztán kifordítjuk, és kész is a minaret.

  • És lesz benne víz?

  • Maga oligofrén mongolidióta, persze, hogy lesz, csak nem alulról felfele folyik, hanem fordítva, vagy hogy is van ez...

  • És mi az a müezzin?

  • Az egy szent ember, aki naponta ötször kiabál a minaret csúcsán.

  • Ja, olyant már láttam, magyar politikusnak hívják, egész nap ordítoznak a kifordított kút tetején. Kis kút, kerekes kút, ahogy a népdal mondja...

  • Jó, de a minareten nincs kerék.

  • Pedig célszerű volna, mert különben hogy húzzuk le a vizet felülről?

  • Ahogy alulról: láncon.

  • Az az illemhely, de hagyjuk is a közlekedő edényeket. Mit keresett maga Bejrútban?

  • Nézze, nekem volt ott egy diszkóm. Az a borzalmas, hogy meg kellett felelni a sharia törvényeinek.

  • Ugye, maga a Biemsensteinnére gondol?

  • Nem, az a Sára, itt a shariáról van szó, a Próféta (áldás és békesség a nevének) törvényéről.

  • És az hogy néz ki?

  • Hát, első sorban alkohol még a közelben sem lehet. Erkölcsös asszony nem teheti be a lábát a helyiségbe, ha csak nem kíséri legalábbis a 120 éves dédapja, élesre fent handzsárral a kezében. Mindezeken túl, szigorúan tilos metált feltenni, mert attól valami oknál fogva fél az úri közönség.

  • Izé, így ez hogy működhet?

  • Körülbelül úgy, ahogy a Kék Osztriga bár. Lányok nélküli diszkó...

  • Igen, emlékszem, azt a Steiner csinálta, Glasgowban. Vagy talán New Englanden?

  • Na, mindegy is, képzelje, este kibérelte egy úri csoport a különtermet. Direkte ráírattam arabul, hogy „Összeesküvők terme”.

  • És mit akartak?

  • Hát, valójában össze akartak esküdni.

  • De hát mi ezt el tudjuk intézni a rabbi előtt is, igaz, nő is kell hozzá. Mert például...

  • Maga csak ne példálózzon itt nekem, mert leköpöm, mint a teve. Én meg ostoba fejemmel elkezdtem volt őket tanítani a Tórára...

  • Csodálom, hogy még életben van. És utána mi történt?

  • Hát, a foglalás Ibrahim Aqil nevére szólt, akiről nem tudtam, hogy a Hezbollah katonai szárnyának vezetője.

  • Izé, van a Hezbollahnak nem katonai szárnya?

  • Ez a kérdés még vitatott. Mindenesetre én ott tartottam, hogy „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet”, és vagy harminc AK–47-es emelkedett rám, mikor az Úr csodát tett.

  • Miképpen?

  • Becsapott egy izraeli lézerirányítású bomba a diszkóba, és megölte a filiszteusokat.

  • Ez valóban csoda. És utána?

  • Loptam egy tevét, és hazamenekültem Pestre.

  • Értem, szegény barátom. És ezt hogy sikerült összehozni fél nap alatt?

  • Tudja, egy vak dervistől loptam, és sugárhajtású volt a teve.

  • Maga is hülye.

  • Miért?

  • Lophatott volna repülő szőnyeget is, azzal például uralhatná a közel-keleti légteret.

  • Míg a kacagó démonok meg nem érkeznek az ifritek hátán.

  • Na, most lett elegem a maga dívánjából, mars ki!

  • Ha már... dívány nem érdekli? Olcsón adom, repeszek ingyen.

  • Mars!

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása