Forgókínpad

Forgókínpad

A budapesti légicsata

2019. április 24. - Szele Tamás

Jelentem, győzni tetszettek. Kik győztek? Elvileg mindenki, mint látni fogjuk, ez egy valódi, magyaros győzelem, amiben minden győztes veszít, viszont van mit ünnepelni. Kinek miért, de van mit: hogy ne tessenek túl sokat töprengeni, elárulom, hogy az éjszakai repülési tilalomról van szó. Abban az ügyben történt mohácsi méretű győzelem, de a muhi pusztához is mérhető.

utasszallito1.jpg

Dióhéjban annyit az előzményekről, hogy a kormánysajtó – és nyomában a maradék független is – már jó éve erősen elégedetlen a Liszt Ferenc, lánykori nevén Ferihegyi Nemzetközi Repülőtérrel, éspedig részben okkal, részben pedig még alaposabb, anyagi okkal, melyre majd kitérek. A valós okok közé tartozik a poggyászkezelés szub-balkáni szintje (a valódi Balkánon kevesebb csomagból lopnak és kevesebbet), a szolgáltatások színvonala, az illemhelyek, a várótermek állapota, a repülőtéri pénzváltó árfolyama, ami az 1929-33-as nagy gazdasági válság legszebb napjait és hiperinflációját idézi, a taxis hiénák... szóval, volna min javítani, az kétségtelen, bár hozzá kell tennem, léteznek ezerszer rosszabb repterek is, igaz, hogy nem Európában.

Azonban a közvita és a látványos szenvedés nem emiatt folyik. Hanem azért, mert állítólag nem lehet aludni a légiforgalom zajától.

Miért is?

Azért, mert a felsorolt valós gondok mind-mind a repülőtér hatáskörébe tartoznak és legfeljebb az utasokat zavarják. Nem lehet róluk szavazni, nem lehetnek választási tényezők, márpedig főpolgármestert fognak választani ősszel Budapesten, és ez mindennél előbbre való. Ugye, ha koszos a váróterem vagy büdös a mosdó, az azért mégis reptéren belül marad, ámde a zaj, kérem, a zaj, a hajtóművek hangja! Az messzire száll, amiatt fel lehet háborodni, elő lehet venni a statisztikákat, mennyivel nőtt a turistaforgalom, és el lehet ezt adni valós problémának.

Hát mennyivel nőtt?

A turistaforgalom tényleg nőtt, a gépforgalom viszont csökkent: 2005-ben durván 126 ezer gépet regisztráltak, tavaly 115 ezret, és közben az utasforgalom 8 millióról 15 millióra nőtt. Hogy is van ez? Hát úgy, hogy 2005-ben még nem voltak nagy forgalmú fapados légitársaságok. És ezek már korszerű, csökkentett zajszintű gépekkel dolgoznak.

utasszallito2.jpg

Akkor ezek szerint a lármának is kisebbnek kéne lennie, hiszen kevesebb a gép, de a lelkes munkáslevelezők és a kormány még lelkesebb sajtómunkásai szerint növekedett. Persze a vita farvizén felbukkannak a chemtrail-őrültek is, akik a teljes légiközlekedés betiltásáért lobbiznak, fel a környezetvédők, egyáltalán, úgy néz ki, hogy sem Budapestnek, sem Magyarországnak nincs szüksége egyáltalán repülésre, átok az rajtunk, teher, melyet a kizsákmányoló Nyugat rakott ránk, jobb volna tőle minél előbb megszabadulni.

Meglesz az is, ne tessenek félni, ha így jajgatunk és ennyit. Meglesz.

Nem mondom, hogy a repülés csendes dolog, mert hazudnék, sem a vasúti pályaudvar, sem a repülőtér nem a béke szigete, ahol némaság uralkodik. Nem is mondom, hogy zajtalan volna – azt mondom, hogy nem lármásabb, mint eddig. Sőt, valami kevéssel csendesebb is.

De azért akkor is a főpolgármester-választás csinált ebből a kérdésből ügyet. Tarlós mester már idén év elején szóba hozta az éjszakai repülési tilalmat, mint megoldást, ami azért érdekes, mert éjszakai gépmozgásból eddig is összesen hat volt engedélyezve, olyanok, amelyek elkerülhetetlenek voltak, az összes többihez a légiközlekedési tárca előzetes engedélye kell, Palkovics László pecsétjével, szultáni fermán, cári ukáz, királyi pátens, anélkül tapodtat sem. A kivételeket pedig az utóbbi időben leginkább – sportesemények miatt tették, például a Mol Vidit a fehérorosz BATE Boriszov stadionjába szállító gép tavaly november 30-án kvótán felül kapott le- és felszállásra engedélyt, éjjel 1 óra 55-kor, illetve 2 óra 30-kor.

Beszéltek még az egész nemzetközi repülőtér elköltöztetéséről Kecskemétre, ami azonban két okból nem lehetséges: egyrészt, a kecskeméti légibázis katonai létesítmény, fennállása óta, azt átépíteni civil légikikötővé az Isten pénzébe is belekerülne, másrészt ezt a ferihegyi repülőtér (akkor még ferihegyi) privatizációs szerződése is tiltja. Mármint, másik nemzetközi repülőtér létesítését Budapest száz kilométeres körzetében.

Nem mellesleg, értesüléseink szerint az egész műbalhénak összesen két célja van: az önkormányzati választások befolyásolásán kívül az, hogy lenyomja a repülőtér árát, ugyanis Mészáros Lőrinc meg kívánja szerezni a Budapest Airport Zrt.-t. És minden egyes reklamáció, erről szóló írás, felszólamlás legalább egy-egy millióval csökkenti a különben elég borsos, körülbelül 833 milliárdos vételárat.

No, de tegnap Tarlós mester és csapata megoldotta a gordiuszi csomót, döntést hoztak, bölcset és megfontoltat, sőt, a Rubik-kockát is kirakták. Lássuk a hírt, mielőtt az utcára vonulunk örömtüzeket gyújtani!

Augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között, a mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. Az erről szóló megállapodást Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter jelentette be kedden Budapesten.

A Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács ülése után tartott sajtótájékoztatón Tarlós István azt mondta: a miniszter ígérete szerint augusztustól „biztosan működik” majd az éjszakai repülési tilalom. Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor abban az időszakban is leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek - mutatott rá.

A főpolgármester közölte azt is, hogy külön vizsgálják majd a hajnali öttől reggel nyolc óráig terjedő időszak kérdését.

A zajmérések hivatalos jogosultságát a közlekedési hatóság kapja meg, de kérelemre lehetőség lesz egyedi mérések elvégzésére is - ismertette Tarlós István. Közölte: a mérések alapján szankciókat szabhat ki a Budapest Airport és a közlekedési hatóság a légitársaságokra. Az ezekből befolyó összegeket a zajvédelemre lehet majd fordítani - tette hozzá.

Palkovics László közölte, a repülési tilalom azt jelenti, hogy 0 és 5 óra között manővert Budapest felett nem lehet majd tervezni. A döntés meghozatalánál a repülés biztonsága elsődleges követelmény volt. Van ugyanakkor egy sor repülésbiztonsági és nemzetközi kötelezettség, amely szerint bizonyos helyzetekben a korlátozástól függetlenül leszállási lehetőséget kell biztosítani - tette hozzá.

A miniszter azt mondta, hogy az átlagos három éjszakai manővert nullára szeretnék csökkenteni.

Szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek majd be, az érintett lakosság számára pedig újból meghirdetik az ablakszigetelési programot - jelentette be. Ha a zajszint meghaladja a határértéket, akkor azért az adott légitársaság felelősséggel tartozik.” (MTI)


Na, akkor nézzük alaposabban. Mi hozta a döntést? A Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács? Hát rövidesen valóban úgy állunk, hogy pont annyi légiközlekedésünk lesz, mint repülőgépiparunk van, szóval nem vitatom ennek az április 11-én létrehozott grémiumnak sem a jogosultságát, sem az illetékességét. És ha majd teljesen megszűnik a légiforgalom, a hatáskörüket ki lehet majd terjeszteni a tűzokádó sárkányokra is.

Akkor az is kiderül ebből a döntésből, hogy az eddig engedélyezett hat éjszakai manőverből már most is csak hármat hajtanak végre. Az külön hab a tortán, hogy Tarlósék megszabták: a budapesti ember éjjel nulla és öt óra között aludjon mélyen, előtte, utána ne, mert például én erről nem tudtam, és ha úgy hozta a sors, hogy éjszaka kellett dolgoznom, hát a műszak végeztével képes voltam fényes délben is mélyaludni.

A légitársaságok bírságolása szintén megfontolt döntés. Bukott már hatalmasat kezdő magyar légitársaság azért, mert nem tudta: a légiközlekedés egy centre pontosan kiszámolt üzlet, ott mindennek mindig stimmelnie kell. Ha elkezdenek rendszeresen bírságolni, lesz majd olyan társaság, ami inkább leállítja a budapesti járatokat, minthogy külön sápot fizessen értük – mert ne bolondozzunk, az hangos, amit mi hangosnak találunk, hangosnak mérünk.

Hurrá, ezzel is csökken a Budapest Airport Zrt. értéke.

utasszallito3.jpg
De a legszebb kitétel mégis az, amiben a kiskapu van.

Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor abban az időszakban is leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek.”

Naná, hogy lehetnek, vannak is, hajtóműhiba, rosszullét, egyéb esemény alkalmából a torony nem mondhatja, hogy „maradj fent reggelig, ne mozdulj”, de felléphet üzemanyag-hiány, navigációs probléma, bármi.

Főleg bármi: éjjel, mikor előáll a rendkívüli helyzet, nem lehet felébreszteni a minisztériumi főosztályt élén Palkoviccsal, hogy döntsenek, ők ugyanis olyankor Tarlós utasításához híven mélyalszanak – a döntés, igen helyesen a légi irányítás hatáskörébe kerül. Az a helyzet rendkívüli tehát, amit annak találunk.

Akkor ebből következően lesz éjszakai repülési tilalom?

Hogyne lenne. A rendkívüli helyzetektől eltekintve.

Milyen helyzet rendkívüli?

Amilyen helyzetet annak értékelünk.

Változik valami?

Semmi a világon.

Tetszik látni: győzni így kell. Így tessenek ünnepelni a nagy, össznépi diadalt a zajártalom felett.

Ki győzött?

Tarlós győzött, mert ezt használhatja érvként a kampányában, Mészáros győzött, mert csökken a vételár, változni nem változott semmi.

És ehhez csak egy kis szószaporítás, mellébeszélés kellett, költsége nulla, de igen jövedelmező.

Élénk érdeklődéssel várom, hogyan fogja kiirtani Tarlós mester hasonlóképpen, teljesen ingyen, pusztán a szájával, egyedül a kupolában, védőháló nélkül a városból a vészesen túlszaporodott patkányokat.

Ugyanis a patkány okos állat, nem ember: azoknak nem elég, ha dumálunk.

No mindegy, az a lényeg, hogy győztünk, van mit ünnepelni.

Hip.

Hip.

Hurrá.


Szele Tamás

süti beállítások módosítása