Forgókínpad

Forgókínpad

Lézerek a légtérben

2019. október 05. - Szele Tamás

Van olyan élethelyzet, mikor az ember szétnéz merengve és okos
fejével biccent, nem remél... Nem, kérem tisztelettel, nem politikáról lesz szó, akármennyire is kampányfinis van, nekem most belpolitika-túladagolásom van, az orvosok azt mondják, ha rendesen diétázok és szedem a porokat, még lehet belőlem ép ember pár éven belül. Most a repülésről lesz szó.

lezer_repulogep.jpg

(Fotó: Népszava)

Ja, mondhatnák, csakhogy az is politika, önkormányzati ügy, éjszakai járatok lármája, repülési tilalom, csúnya repülőtér! Hát nem, nem ez képezi a hír tárgyát, ezt majd lemeccselik egymás között a kormányközeli üzletemberek, és a magukat civilnek hívő aktivisták, akik a végén rettenetesen meg fognak lepődni, mikor kiderül, hogy nem zajszennyezés elleni harcról volt szó, hanem a reptér megvásárlásáról, magánkézbe adásáról, azt a célt szolgálja a lejárató kampány, de ez már legyen az ő dolguk.

Nem: most a lézerekről fogunk beszélni.

A lézerekről, amikkel a személyszállító repülőgépeket támadják.

Igen, itt, Budapesten.

Is.

Az Airportal tegnapi írása szerint:

Idén eddig közel ötvenszer zavarták meg a ferihegyi repülőtér körzetében a le- és felszálló gépeket. Bár az esetek száma tavalyhoz képest mintegy felére csökkent, a balesetveszély ugyanúgy fennáll.

A HungaroControl honlapján megjelent közlemény szerint a légiforgalmi irányítókhoz idén a gépek személyzetétől eddig csaknem ötven bejelentés érkezett lézeres zavarásról, ezeket az eseteket a társaság minden esetben jelenti az illetékes hatóságoknak.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a kiskereskedelmi forgalomban is kapható, kézben hordozható lézerekkel akár tíz kilométerről is meg lehet zavarni a pilótákat, ez pedig az érkező vagy induló járatok utasaira közvetlen veszélyt jelent.

A lézeres zavarás nemcsak elterelheti a gép személyzetének figyelmét, hanem el is vakíthatja őket, sőt maradandó egészségkárosodást okozhat, illetve a legnagyobb koncentrációt igénylő fel- vagy leszállási manőverek közben komoly balesetveszélyt jelent.

A HungaroControl adatai szerint az esetek száma tavalyhoz képest a felére csökkent, az elmúlt évben ugyanis közel 100 alkalommal jeleztek a pilóták lézeres zavarást. A szakemberek arra számítanak, hogy tavalyhoz hasonlóan 2019-ben is az őszi-téli időszakban növekszik meg az ilyen incidensek száma. Ezt látszik igazolni, hogy az idei esetek egyötöde az elmúlt egy hónapban történt.

Budapesten arra is volt már példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását.

A HungaroControl közölte továbbá: a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül, és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.” (AirPortal)

Hát megőrültek ezek a mi kedves polgártársaink? Van egy rossz hírem: igen, megőrültek. Arról van szó – és ezt az Airportal bölcsen nem teszi szóvá – hogy a pestisként terjedő chemtrail-hit fanatikusai célozgatják a gépek pilótafülkéit lézerekkel, abban bízva, hogy sikerül elvakítani a pilótákat, és majd lezuhannak.

Ami nagy eredmény volna, kérem. Ugye, a chemtrail-babonaság azt állítja, miszerint a repülőgépek kondenzcsíkjai mindenféle mérgező anyagokat tartalmaznak, és szándékosan permetezik ránk az illuminátus gyíkemberek, hogy irtsák ki az emberiséget. Amelyet különben is rabszolgasorban tartanak. A dolog nem túl logikus, ugyanis sokkal jobb üzlet volna kizsákmányolni az emberiséget, mint kiirtani, de ez nem zavarja a hívőket, amint az sem, hogy a „permetező” pilóták a saját családjukat is mérgeznék, ezt azzal szokták elintézni, hogy „van az a pénz”, amennyiért ezt is vállalnák egyesek. Hát nem, nincs. De mikor már odáig fajul egyes közösségi oldalakon az elmebaj, hogy légiközlekedés voltaképpen nincs is, csak permetezés, aki azt állítja, hogy repülőgéppel utazott valahová, az hazudik, és különben is, a Föld lapos, valamint Ausztrália sem létezik, lakói pedig színészek, akiket valamiért a NASA fizet, akkor tényleg eljön az ideje az okos fejünkkel biccentésnek és a remény feladásának.

Mármost amíg csak hisznek hülyeségeket az emberek, addig lehetne azt mondani, hogy nem zavarnak a családjukon kívül senkit vele – csak hát ezek cselekszenek is, lézerezgetik a pilótafülkéket, és még hősnek is gondolják magukat emiatt. Sajnos a légiközlekedés történetében ismerünk olyan eseteket, amikor viszonylag nagyméretű gépek sűrűn lakott területre zuhantak, és tapasztalataink szerint ennek kivétel nélkül tömeghalál lett a vége: mikor egy repülőgép lezuhan, általában nem egy fémkupac marad belőle, hanem a nagy sebességgel repülő jármű szétszóródik pár négyzetkilométeres területen, az üzemanyag kigyullad, ha nem engedték ki zuhanás közben, szóval nem éppen kívánatos jelenségek következnek be, ráadásul nagyon rövid idő alatt.

Ez persze a chemtrail-hívőket nem érdekli, ők úgy gondolják, megéri száz-százharminc utast és a zuhanó – mondjuk – A320-as útjába kerülő lakosságot feláldozni azért, hogy megmentsék az emberiséget a mérgező permettől – voltaképpen hadat viselnek a megmenteni kívánt emberek ellen, de kizárólag az ő érdekükben, ugyebár.

Ha egy vagy két ilyen őrült lenne, akkor egyszerű volna a dolgunk: be velük a bolondok tornyába és kész. De csak idén ötven támadási kísérletről tudunk, tavaly százról. És ez már veszélyes. Nagyon veszélyes: egy tömegbaleset, egy légikatasztrófa esetén nem fogja elfogadni a bíróság, hogy „bocsika, rosszul tudtuk a dolgokat, elhittünk minden baromságot, amit a neten olvastunk”. A halottakat ez már nem támasztaná fel.

A légiközelekedés nagyon biztonságos dolog, statisztikailag elenyésző a balesetek száma, a tavalyi statisztikák szerint három millió repülésre esett egy halálos áldozat, ami aránynak nagyon szép: de ebben sok-sok ember áldozatos és hihetetlenül pontos, megbízható munkája fekszik, mindenkinek megvan a maga feladata, és mindenki a lehető legfelelősebben látja azt el.

Míg nem jön egy hülyegyerek egy lézeres mutatópálcával.

Idén március 26-án jól dokumentált esete is volt a támadásnak: az Eurowings Stuttgart-Budaapest járatát próbálták megvakítani landolás közben, az Airbus A319-132-es típusú repülőgép tele volt utasokkal, úgy sikerült elkerülni a legrosszabbat, hogy a pilóták landolás közben lekapcsolták a gép leszállófényeit, hogy a támadók ne lássák őket, ne tudjanak célozni.


És ilyen esetből idén már ötven volt, de várható akár kétszer annyi is.

Békéscsabán két nappal korábban egy tanuló pilótát vakítottak el, éjszakai repülés közben, szerencsére volt annyi lélekjelenléte, hogy egy darabban tegye le a gépet és a rendőrségnek pontosan meg tudta mondani, honnan érte a fénycsóva, így az elkövetőt a saját tanyáján le tudták tartóztatni, a lézert is megtalálták nála, bár az ügy további fejleményeiről nincs tudomásunk, de reméljük, hogy a bíróság példás szigorral lépett fel ellene.

Mondjuk azt nem tudom eldönteni, melyik végébe kéne dugni a kis lézerecskéjét az ilyen embernek, de nagyjából mindegy is.

Kérem, a repülés nem játék, a meséknek pedig az óvodában a helye: vigyázzunk az ostobaságokkal.

Emberhalál lehet belőlük.


Szele Tamás



süti beállítások módosítása