Forgókínpad

Forgókínpad

Emberszámba vettek

2021. április 07. - Szele Tamás

Alig kapok levegőt. Sok éve nem történt velem ilyen, ritka meglepetés ért: emberszámba vettek. Megkérdezték a véleményemet egy engem is érintő kérdésről. Sőt: figyelembe is vették. Példátlan eset, kérem, Európában érzem magamat. Azért mulatozni nem fogok éppenséggel, de ismertetem az esetet, mert tanulságos. És nagyon jóleső.

koronavirus-vakcina-who-cl_680_454_1586423808.jpg

Ébredezik az ember egy kávé mellett, nézi a híreket és nem talál érdekeset közöttük, illetve hát talál, csak csupa olyant, amit ha jól írja meg a sajtómunkás, akkor is könnyen félreérthetik, hát még, ha rosszul – aknamező ez a mostani sajtóhelyzet, és nekünk ezen kell kállai kettőst lejteni. Egyszer csak cseng a telefon.

Nem ismeretlen a szám, tehát nincs elrejtve, csak a hívót nem ismerem. Mármost utóbbi időben épp elég fenyegető üzenetet kapok mindenféle emberektől, akik elvi avagy gyakorlati alapon vélt vagy valós szembenállásukat jelzik velem szemben, rendszerint mindenféle módon ki óhajtanak végezni vagy megkínozni. Ezek írásban érkeznek, a telefonszámomat nem adom meg akárkinek, de mi van, ha valamelyik kis ügyes kinyomozta? Ugyanakkor lehet valami fontos is... na, vegyük fel. De hagyjuk, hogy a hívó fél szóljon bele előbb.

- Jó napot kívánok, dr. X. Y., az ön háziorvosa megbízásából hívom, az oltással kapcsolatban.

Oltás? Az teljesen más tészta. Az fontos!

- Jó napot kívánok, Szele Tamás vagyok, tessék parancsolni, de jó, hogy hívott!

- Ön milyen oltást szeretne?

Majdnem rávágtam, hogy azonnalit, de nem biztos, hogy humoránál van ez a jó ember. Hát lehet válogatni is? Hol vagyunk, Koppenhágában?

- Hogy tetszik érteni?

- Van-e valami krónikus betegsége, problémája például. Mert most a leggyorsabban orosz Sputnik V-t tudnánk adni, de nem biztos, hogy az jó magának.

Jé. Nem túlesni akarnak a dolgon, hanem vigyáznak, hogy ne ártsanak.

- Hát, lássuk. 53 éves vagyok, volt egy koszorúér-problémám pár éve, kicsit pocakos az alkatom, de szerintem még a hibahatáron belül van 187 centihez az a 80 kiló, voltak csonttöréseim, sérüléseim, kamaszkoromban egy nagyon súlyos tüdőgyulladásom, és koraszülött voltam, agyvérzéssel, máig kicsit furcsán mozgok, van egy vérrög a kisagyamban, ami nem kéne elmozduljon. Bár – attól sem mozdult el, mikor fejbecsaptak egy kocsmaasztallal, szóval stabilan ül a helyén.

- Akkor gondolkodjunk, lenne valami speciális igénye, kérése?

- Hát, ha lehet... tudja, én újságíró vagyok és néha dokumentumfilmeket is forgatunk, a járvány épp derékba törte egy dániai munkánkat, az anyagnak majdnem a fele megvan, de vissza kéne menni Koppenhágába is, Jyllandra is rendesen megcsinálni, ami maradt. És hát a kedvesem Nagyváradon él, majdnem egy éve nem láthattuk egymást – kaphatnék valami olyan oltást, amit Dánia is, Románia is elfogad vakcinának?

- Dánia kemény dió, mi is figyelemmel kísérjük az uniós oltáshelyzetet, hol mit tekintenek megfelelőnek, ezen belül Dánia az egyik legnehezebb eset, Románia már kevésbé okoz gondot. Magának a vérrögképződés miatt az egyik vakcina nem ajánlott, a másik kettő meg Dánia miatt nem lenne megfelelő – előjegyezhetem Pfizerre?

- Elő bizony, nagyon szépen köszönöm!

- Akkor rövidesen, ahogy kapunk Pfizert, hívom és legyen kedves befáradni.

- Ezer örömmel!

- Elnézést a zaklatásért.

- Dehogy volt ez zaklatás, nagyon szépen köszönöm!

Alig hittem el. Semmi erőszakoskodás, senki nem akart rám kényszeríteni semmit, megkérdezték, mit szeretnék és azt kapom, minden protekció vagy anyagi ellenszolgáltatás nélkül. Személyes ismeretség és szívesség kérése nélkül. Egyszerű, törvényes úton. Ilyent is rég tapasztaltam: hivatalokban, ügyintézéskor általában az ellenkezője szokott történni, míg elő nem kerül a sajtóigazolvány, szabadulni akarnak a problémától is, embertől is, nem foglalkozni vele.

Jó, hát ennek semmi köze a politikához vagy a gazdasághoz, azért lehet ilyen tisztességes, emberséges. De istenverte sült bolond is lenne, aki ebbe politikát visz – én most igazából azon álmélkodom, hogy végre valaki teszi a dolgát és pontosan úgy teszi, ahogy mindenkinek kéne. Nem tudom, másokkal is ennyire derék, becsületes módon bántak-e, lehet, én vagyok szerencsés, de le a kalappal.

Hej, sétálunk mi még a Körös partján a platánok alatt, kávézunk mi még Ady Müllerája teraszán! Látom én még a Kongens Nytorvot, üldögélek én még a Király Kertjében a Rosenborg kastély előtt... mégis van remény, emberek.

Nem tudom, más is ilyen jól járt-e, de részemről le a kalappal az erején felül teljesítő, és mégis ennyire korrekt, emberséges magyar egészségügy előtt. Jobb minisztert érdemelnének: de mindenki más is. Kívánom, hogy mindenkinek ennyire kellemes benyomásai legyenek az oltással kapcsolatban.

Akkor most már csak essünk túl a dolgon. Ugyan az sem csodaszer, nem Mime ködsapkája, amit csak a fejébe nyom az ember, és már nem is látja a vírus – de ha be van oltva, már nem nagyon fertőzhet és ha mégis megbetegedne, nem hal bele. Ami nem utolsó szempont, ilyenkor tavasszal, ebben a szép napsütésben, amikor úgy tűnik, hogy érdemes élni.

És még emberszámba is vesznek.

Hej, ha ezt el lehetne terjeszteni valahogyan...

Nem csak az oltást.

Az emberszámba vételt.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása