Mottó: „Érd-elágazásban a 40a vonalon maradt a Miskolcról Fonyódra tartó 15607-es Ezüstpart expressz. Kerülővel folytatta az útját.
Kedd délelőtt a Miskolcról Fonyódra tartó 15607-es vonat Érd-elágazásnál rossz irányban közlekedett tovább. A vonatnak itt Tárnok felé kellett volna haladnia, azonban maradt a 40a vonalon, majd Érd állomáson is áthaladva Százhalombattán állították meg.
A MÁV-nál az a döntés született, hogy a Fonyódi vonat kerülővel megy tovább: Pusztaszabolcson és Börgöndön át jut el Székesfehérvárra, ahonnan már újra a 30-as vonalon folytathatja útját célállomása felé. Mivel a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár vonalszakasz nincs villamosítva, a járat szergejes előfogatot kapott Százhalombattán: Dunai Finomító tartalékát, a 316-os Szergejt küldték a feladatra.” (Iho.hu)
- Jó napot kívánok, jegyeket, bérleteket kérem ellenőrzésre.
- Adjon Isten, a bilétát gondolja, konduktor uram?
- Maga hülyének néz engem?
- Eszemben sem fordulna meg bolonddá tartani az urat!
- Na, adja csak, míg szépen vagyunk... ez mi?
- Ez egy biléta, a Magyar Középponti Vasúttársaság pesti indóházában váltottam.
- Hivatalosnak látszik, de hát a dátum... 1846. július tizenötödikére szól.
- Bizony, akkor indultam el.
- Na, várjunk. Ha maga akkor indult, hány éves most?
- Pontosan a 222-edik esztendőmbe fordulok Szent Istvánkor.
- Akkor magának nem kell semmiféle jegy, maga ingyen utazik.
- Tudom én azt, konduktor uram, csak megtartottam emlékbe.
- De ez a Budapest-Vác vonalra szól.
- Nem mindegy az magának, hova utazom én ingyen?
- Nekem mindegy, csak azt hittem, Vácra akar eljutni.
- Nem, kérem, Európába indultam, csak lekéstem a tűzvész miatt a váci postakocsit.
- Na várjon, hogy volt ez?
- 1846. július 15-én indulánk, az első magyar vasúti járattal, két mozdony vonta felvirágozott szerelvényünket. Akkor még fiatal voltam és bohó, alig 46 éves, keblemet feszíté a kor szabad szelleme, de mások is így voltak – utazott velünk egy Petőfi nevű poéta, ki megélhetése okából tudósította a Hölgyfutárt az eseményről, olyannyira belelkesült, midőn látá mellettünk a tájat vígan elsuhanni, hogy versre fakadt, valami olyasmit írt, hogy „Száz vasutat, ezeret..”
- Tudom, tanultuk.
- Nohát, oskolában tanítják? Én csak utazgatok, utazgatok, az élet meg zajlik...
- És aztán mi történt?
- Velünk tartott József nádor is, családostól, láttam, mikor Dunakeszin tíz perc pihenőnk vala s én pipára gyújték. Egy perc híján órányi volt az utunk, ám mikor megérkeztünk, Vác lángokban állt: nem ünnepelt senki, maga a nádor is az oltásban segédkezett. Magam is, így hát lekéstem a csatlakozást a postakocsihoz. Mit tehettem? Visszaszálltam a pesti járatra és abban bíztam, hogy tán legközelebb szerencsém lesz.
- És?
- És azóta utazom.
- Nem mondja, hogy azóta sem jutott el Európába!
- Ahogy vesszük. Egyszer, 1919-ben láttam egy francia lobogót a szegedi állomáson, de kiderült, hogy csak a megszálló zuávok tették ki, aztán láttam uniós zászlót az egyik bátaszéki átszállásnál pár éve, de jött pár kopasz utas, és letépték erős szavakat mondogatva.
- Na várjon, maga azt mondja, hogy 176 éve utazik a magyar vasúton és még mindig nem ért oda, ahova indult?
- Pontosan.
- Urambátyám, segítek én magán. Európába a legkönnyebben az Orient Expresszel juthat el, évente egyszer jár, épp holnap lesz a napja, hogy átmegy Budapesten az ellenvonat, Párizs felé. Szépen elbumlizik valamivel Pestig, megszáll egy olcsó helyen, reggel kimegy a Keletibe, vált egy jegyet és holnapután már Párizsban reggelizik.
- Hej, öcsém, ha az így menne! De nincsen passzusom.
- Mije nincs?
- Passzusom, certifikátom, no, hogy mondják manapság... igazolványom.
- Hogyhogy nincs?
- 1846-ban még senkinek sem volt igazolványa, ha utazni ment egy vándorlegény, írtak neki egy passzust, valahogy úgy, hogy „szeme: barna, haja: barna, termete: rendes” és mehetett. De még ezt is csak ritkán kérték, főként német, burkus földön volt szokásban. Úri embertől sértés lett volna követelni, neki elég volt a szava.
- Az baj, mert akármennyire is schengeni tagállam vagyunk, a határon be kell mutatni valami iratot.
- Tudom én azt, ezerszer nekimentem már a határnak, de semmiféle papírom nincs, csak ez a jegy.
- Azért az mégsem járja, hogy maga ennyi ideje kering a Kárpát-medencében.
- Tudja, beláttam, hogy ha a határon iratok nélkül át nem jutok Európába, addig kell bolyonganom, míg Európa a helyembe nem jön, ide, ahol vagyunk.
- Elvileg már itt van.
- Én is azt hittem 2004-ben, de aztán kinéztem az ablakon. Épp Kőbánya-alsón vesztegeltünk, a látvány meggyőzött: kizárt dolog, hogy ez Európa volna.
- Mond valamit...
- Lehet, hogy Európának késése van?
- Lehet, a Corona expressznek a múltkor három órányi volt, pedig az csak egy szerelvény, Európa egy egész kontinens, annyival nagyobb, hogy ekkora késés is elképzelhető.
- Látja, öcsém, maga igazi vasutas, mindent meg tud magyarázni, csak attól még nem változik meg semmi. Mondja, mikor érünk Fonyódra?
- Ha így megyünk, akkor soha.
- Hogyhogy? Ez nem a Miskolc-Fonyód 15607-es Ezüstpart expressz?
- De az. Csak éppen most hagytuk el Érdet.
- Pedig Tárnok kellett volna következzen.
- Bizony, remélem, eljutunk Százhalombattáig, ott csak rendbe lehet hozni a dolgokat.
- De hát ez hogyan lehetséges?
- Valahogyan becsúsztunk a battai személy elé, és az ő vonalukra kerültünk.
- Akkor ők meg Fonyódra mennek?
- Alighanem.
- Mégiscsak szép dolog ez a menetrend. Vasútnál első a pontosság, mondta nekem valamikor száz éve egy Rejtő nevű fiatalember, ő is Párizsba indult, iratok nélkül, csak ő el is jutott oda. Hanem, fiam, volna nekem egy ideám.
- Mondja, urambátyám!
- Ahogy a dolgokat nézem, mi eltévedtünk.
- Így van.
- Mi van akkor, ha nem is Európának van késése, hanem Magyarország tévelyeg? Érvényes jegyünk van az Unióba, csak rossz a menetrend, nem figyelt az állomásfőnök, rossz utasítást kapott a váltóőr és azért kóválygunk össze-vissza? Európa meg csak vár minket a Gare de'l Esten, indulás előtt telegramot is küldtük, hogy érkezünk, de csak a pusztában vándorlunk, elhagyott vaspályán, utunkat vesztve?
- Csak ki ne tévedjünk végleg Európából, mert az is lehetséges.
- Ne bizony. De mit tehetünk?
- Várjunk, míg elérünk Százhalombattáig és rendbe rakják a dolgokat.
- Fiam, abban nagy gyakorlatom van. 176 éve várok erre.
- Százhalombattára?
- Nem, hanem arra, hogy rendbe rakják a dolgokat. Na, mindegy, üssük el az időt valamivel: tud tarokkozni?
- Nem én.
- Nyugalom: bőven lesz ideje megtanulni.
Szele Tamás