Forgókínpad

Forgókínpad

Nagyvasút és kisvasút

2023. február 14. - Szele Tamás

Lesújtó hírt kell közölnöm: mi már évek óta hatalmas tévedésben élünk. Azt hittük, hogy a saját kisvasút, mármint a felcsúti, önálló ötlet, a miniszterelnök szellemi terméke, valóra vált gyermekkori álma – de sajnos nem az. Mint annyi mást ezt is Vlagyimir Vlagyimirovicstól tanulta, igaz, az orosz elnök nagyvasúton használja a saját állomásait, szerelvényeit.

vonat_februar_14.jpg

Mit csináljunk, nagy ország – nagyvasút, kis ország – kisvasút. De lássuk, miről beszélek. Tulajdonképpen két hírről van szó. Az első a Mihail Hodorkovszkij által alapított Dossier Centertől származik és az orosz elnök páncélozott különvonatait írja le, a második a Proekt munkája, és egyelőre nincs még teljesen kész, de egyes részeit publikálták, ez Putyin saját, külön bejáratú állomásait mutatja be.

Putyin elnök ugyanis utóbbi időben nem szeret repülni. Megteszi, ha nagyon muszáj, de inkább kerüli, ami nem ritkaság: Kádár János is így volt a dologgal, sőt, neki is volt különvonata, bár az övé szerény kis hajtánynak nézne ki az orosz szerelvény mellett. De Észak-Korea urai, a Kim dinasztia is hagyományosan páncélozott vonaton közlekednek. Itt meg kell jegyeznem, hogy a páncélozott vonat nem azonos a páncélvonattal. A páncélvonat fegyverekkel és páncélzattal ellátott vasúti szerelvény, rendszerint nagy kaliberű, nem ritkán haditengerészeti lövegekkel ellátva, meg néhány géppuskával felszerelt lövészkocsival, utoljára komolyabban az első világháború végén és az orosz polgárháborúban használták, bár a délszláv háborúban is összebütyköltek néhányat házilag. A páncélozott vonat pedig egyszerű – vagy nem is olyan egyszerű – személykocsikból, hálókocsikból álló különvonat, ami azonban páncélozva van.

A különvonat fogalma sem hatalmas újdonság: az első világháború előtt még Magyarországon is fogadhatott bárki különvonatot, ha volt rá pénze, csak nagyon sokba került, Amerikában meg a polgárháború után Lincoln holttestét vitték Washingtonból Springfieldbe különvonattal, két héten keresztül, mert minden állomáson meg kellett állni, hogy a közönség leróhassa kegyeletét. De ugyanott tartottak választási kampányt is különvonatról: a szerelvény beállt az állomásra, a jelölt szónokolt az balakból, aztán ment is tovább. Szóval, a különvonat még a politikában is használatos fogalom.

Putyin főként biztonsági okokból használja, ugyanis az elnöki különítmény mozgását különböző szolgáltatások segítségével nyomon lehet követni. A személyszállító vonatok esetében ilyen szolgáltatások nem léteznek. Az államfő különvonata vizuálisan megkülönböztethetetlen az RZD által gyártott többi vonattól – ugyanolyan szürke színű, piros csíkkal. A fő különbségek többfélék. Először is, az elnök vagonjai páncélozottak. Másodszor, ennek a járatnak van a legnagyobb prioritása: a menetrendet Putyinhoz igazítják, hogy a vonat maximális sebességgel és megállás nélkül haladhasson. A különvonatnak tartalmaznia kell egy elnöki kocsit hálószobával és egy irodával az ülésekhez, egy kísérőkocsit és egy speciális kommunikációs kocsit.

A szerelvényt még 2014-2015-ben készítették elő az elnök számára, de az államfő 2021 második felében kezdett el rendszeresen utazni rajta – amikor az orosz hadsereg elkezdte előkészíteni Ukrajna lerohanását. Ha esetleg szembejönne, arról ismerjük meg, hogy több kocsi tetején speciális rádióantennák láthatók. Az antennákat házakkal fedik le, elrejtve őket a kíváncsi szemek elől, és áramvonalas megjelenést kölcsönözve nekik. Külsőleg nemcsak antennáiban és szokatlanul nagy számú mozdonyában (2-3 TEP70BS dízelmozdony) különbözik a közönséges vonattól: az alvázak háromtengelyesek, maguk a kocsik pedig hattengelyesek. Az ilyen kocsikat általában a nehezebb tehervonatokon használják, míg a normál személyszállító kocsik négytengelyesek. A megerősített tengelyek azt jelezhetik, hogy a vonat páncélozott, tehát sokkal súlyosabb a megszokottnál.

Rendben van, ez még csak kicsit szokatlan, Putyinnak sok az ellensége, törődnie kell a saját biztonságával, és megesik, hogy országon belül jönnie-mennie kell. A nagyon szokatlan az, hogy az orosz hatóságok az elmúlt években Vlagyimir Putyin orosz elnök rezidenciáihoz vezető vasútvonalakat, valamint több titkos állomást is építettek. Az bizony költséges mulatság.

Putyin valdaji rezidenciájától nem messze, Novgorod régióban található egy őrzött vasútállomás helikopterleszállóval. A Proekt újságírója 2022 őszén fedezte fel a Valdaj Nemzeti Park területén, Dolgij Borod község közelében. A kiadvány által tanulmányozott műholdfelvételek szerint a Valdajban Putyinnak szánt állomás és vasút 2019-ben épült. Ezeket csak az elnök közlekedésére használják – mondta a Proektnek három helyi lakos.

Korábban a Valdaj melletti vasút szörnyű állapotban volt, legfeljebb 15-25 km/h-val lehetett rajta haladni. Amikor elkezdték előkészíteni a vasútvonalat a Valdaj-rezidenciára, a meglévő vágányok egyes részeit, ahol Putyin vonatának kellett volna mennie, megjavították, de azokat a szakaszokat, ahol nem járt, nem újították fel” – mondta a Proektnek egy volt mozdonyvezető, aki a Moszkva és Szentpétervár közötti útvonalon dolgozott, de elmondása szerint többször látta az elnök különvonatát.

A Putyin rezidenciája közelében, a moszkvai régióbeli Novo-Ogarjevóban 2015-ben épült vasútállomás, a műholdfelvételek tanúsága szerint (az lehetett az első). A vasútállomás 400 méterre található a rezidenciától. Az ehhez szükséges földterületet Dmitrij Medvegyev, az orosz kormány akkori vezetőjének döntése nyomán vonták ki magántulajdonból. Az állomás egy magas kerítés mögött rejtőzik.

2017-ben, mint a Proekt kiderítette, Szocsiban, a Bocsarov Rucsej elnöki rezidencia közelében építettek egy vasúti peront és egy holtvágányt, amelyet kerítéssel takartak el a villamosított szerelvények által használt vágányoktól.

2021 második felében kezdett az elnök páncélozott vonaton utazni. A Sota című újság azt állította, hogy az elnöki szerelvény egy különleges vasútállomást használhat a moszkvai Komszomolszkaja tér közelében. A Proekt által megkérdezett egykori RZD mozdonyvezető szerint a páncélvonat a moszkvai Kalancsevszkaja állomáson lévő depóban állomásozik. Van ott egy zárt állomás magas rangú tisztviselők számára.

Az állomás már a szovjet időkben is létezett, 2011-ben tervezték felújítani, de a munkálatokat nem végezték el. Az FGBU Közlekedési Kombinát vezetőjét, Alekszandr Nyikolajevet, az elnöki adminisztráció tagját a bíróság a javításokra szánt pénzeszközök elsikkasztásáért találta felelősnek, amiért 2018-ban öt év börtönbüntetésre ítélték.

2021-ben az állomásépületet panelekkel fedték be, 2022 januárjában pedig a RemSztrojSzervisz részletes fotókat tett közzé az állomásról, mint a munkája referenciájáról – írja a Sota című lap. Ezt az oldalt már eltávolították, de az állomásról készült fényképek a recepcióval, a tárgyalóval és a „VIP-teremmel” továbbra is megtalálhatóak az internetes archívumban. Ez a különleges állomás, ahogy a Proekt tudósítója megállapította, jelenleg is működik – a körülötte lévő magas kerítés ráadásul szögesdróttal van megerősítve. 2017-ben egy új autópályát fektettek le a gépkocsisor számára közvetlenül a Kalancsevka VIP-állomás feljárójához.

allomas_februar_14.jpg

Ez azért már nem kevés pénzbe kerülhetett, és biztosra vehetjük, hogy léteznie kell egy külön vasútvonalnak, ami a fővonaltól az orosz elnök Altaj-hegységben található privát, öt emelet mélységű atombunkerjéhez vezet, természetesen saját állomással. Van egy másik ilyen is a Jamal-félszigeten lévő Sabettában, annak is kell szárnyvonal, annak is kell állomás.

Mint látjuk, ez a külön vasúti hálózat 2015-ben kezdett kiépülni, jóllehet a páncélozott szerelvény idősebb pár évvel, az első változata talán már 2012-ben is létezett. De miért érdekel ez minket?

Azért mert a Vál-völgyi, tehát felcsúti kisvasút is ugyanabban az évben épült. Az építkezés 2015. július 20-án kezdődött és 2015 végén fejeződött be, a vonalat 2016. április 30-án adta át Orbán Viktor, a rendes üzem másnap, május 1-jén kezdődött.

Ez a vonal, ami egyébként mérhetetlenül (vagy inkább nagyon is mérhetően) veszteséges, természetesen nem azt a célt szolgálja, amit Putyin vonalai, semmi köze a magyar kormányfő biztonságához. Elvileg ez egy turisztikai vonal, amire bárki jegyet válthat, csak senki sem szokott. Hogy mégis, minek épült akkor?

2015-ben még azt hittük, drága játék, mint a stadion a kert végében, nagyra nőtt modellvasút, amit annak idején nem kaphatott meg a mostani miniszterelnök, így megépíttette életnagyságban. A fentiek fényében viszont gyanús, hogy mikor Putyin 2015 februárjában Budapesten járt (kényes diplomáciai pillanat volt, a Krím megszállása miatt az Európai Unió egyetlen fővárosában sem látták szívesen, csak nálunk), beszélhetett Orbán Viktornak arról, hogy neki van saját vasútja, szerelvényekkel és állomásokkal. Amit a magyar kormányfő azonnal megirigyelhetett: azt nem tudta, hogy ez egy biztonsági intézkedés, de azt igen, hogy neki is kell ilyesmi.

Meg is építtette, csak hát, mint az elején írtam, nagy ország – nagyvasút, kis ország – kisvasút, nekünk ekkorára sikerült, és sok értelme nincs is fenntartani, de most már csak azért is marad és járni is fog, amíg járatják. Ahogy Orbán Viktor fogalmazott, mikor kritizálták a tervet:

Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.

Esetleg Moszkváig is, miniszterelnök uram, egészen a Kalancsevszkaja állomásig, onnantól már van csatlakozás az altaji vagy valdaji vonalhoz. És Szocsi is könnyedén elérhető.

Csak a nyomtávval lesznek bajok.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása