Forgókínpad

Forgókínpad

Szele Tamás: Egy kis vonatozgatás

2024. január 13. - Szele Tamás

Öntsünk tiszta vizet a pohárba, valakinek el kell végre magyaráznia ezt is, bár nem örülök annak, hogy pont az én dolgom lett, ugyanis – én sem értem, amit magyarázok. Ez azért van, mert a világon senki más sem érti, valószínűleg pont az a legkevésbé, aki megszövegezte a rendeletet a „határon túliak ingyenes utazásáról” a MÁV szerelvényein.

mozdony1_januar_13_2024.jpg

(Képünk illusztráció)

Tegnap óta mindenki rágja a gittet ez ügyben, csattognak a protézisek, habzanak a jobb sorsra érdemes szájak, hogy mi dolog ez, de az a helyzet, hogy ebből valószínűleg semmi sem lesz. Ugyanis a helyzet értelmezhetetlen. Miről van szó? Lássuk az intézkedést bejelentő MTI-hírt!

Magyarországon március 1-jétől egyszerűbb és kedvezőbb tarifarendszer lesz, amelyet például a 14 éven aluliak ingyenes utazása és új, 24 órás vármegye- és országdíjtermékek jellemeznek – közölte a MÁV-Volán-csoport kedden az MTI-vel.

Rámutattak, hogy a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett tavasztól kettő marad, a vármegye- és országbérlet, míg a mostani 65 helyett mintegy 20 kedvezménytípus lesz.
Kiemelték, hogy az új rendszerben a 14 év alattiak és a 65 év felettiek díjmentesen, a 14-25 év közöttiek pedig félárú jeggyel utazhatnak.
Ezenfelül az országbérleteknél megszűnnek a még érvényes adminisztratív korlátozások: március 1-jétől az országbérlettel lehetőség lesz az első és prémium osztályra történő kiegészítő jegy megváltására is. A vármegyebérletek viszont az InterCity vonatokon továbbra sem lesznek használhatók.
Közölték, a kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel maradnak igénybe vehetők – elsősorban a hazai diákigazolványok birtokában, de a jogosultak köre kiegészül az ellátottak utazási utalványával rendelkezőkkel is.
Ezzel az intézkedéssel egyidejűleg a vármegye- és országbérleteken kívül minden más bérlettípus megszűnik, így például a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volánbusz környéki bérletei és a TramTrain-bérletek is.
Arra is kitértek, hogy a napi többszöri utazást tervezők számára bevezették a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegyeket. Előbbi a megegyező vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, utóbbi az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül. A „Vármegye24” 999 forintba, a „Magyarország24” 4999 forintba kerül. A kedvező árú napijegyekből további kedvezmény már nem vehető igénybe, mindkét díjtermékből csak teljes árú változat lesz elérhető.
Az új tarifarendszer bevezetésétől díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést azok a fogyatékkal élők és tartós betegek, akik most 90 százalékos kedvezménnyel csökkentett díjat fizetnek a helyközi közlekedésben, de a helyi közlekedést már most is díjmentesen használhatják.
Továbbá nem kell menetjegyet váltania majd többek között a vak, hallássérült, a magasabb összegű családi pótlékban, illetve a fogyatékossági támogatásban részesülő, a gyógypedagógiai intézményekben és sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményekben tanulóknak. Kísérőik és látogatóik szintén díjmentesen utazhatnak a jogszabályban leírt esetekben.
Díjmentesen utazhatnak a magyar igazolvánnyal, illetve a magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is.
Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét.
Változatlanul díjmentesen utazhatnak a hadirokkantak és hadigondozottak, valamint a tartózkodási engedéllyel rendelkező menekültkénti, menedékeskénti vagy oltalmazottkénti elismerésüket kérő és ennek elismert emberek.
A közalkalmazottakat a jövőben korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető – mindössze regisztrációhoz kötött – 50 százalékos kedvezmény illeti meg.
Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők korlátlan számú 50 százalékos kedvezményes utazásra, továbbá kedvezményes ország- és vármegyebérletek vásárlására válnak jogosulttá – olvasható a MÁV-Volán-csoport közleményében.”

Lévén, hogy ez nem törvény vagy jogszabály, hanem egy cég saját határozata, intézkedése, felesleges is volna a Magyar Közlönyben keresni, ennyit tudunk, nem többet. Mármost túl azon, hogy ez az amúgy is haldokló MÁV cifra nyomorúsága, ami csak nehezíti a helyzetét, ehhez az íráshoz egyetlen mondat kapcsolódik belőle:

„Díjmentesen utazhatnak a magyar igazolvánnyal, illetve a magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is.”

És itt kezdődik a jogértelmezés pokla. Ugyanis nem mindegy, hogy magyarigazolvánnyal lehet ingyen utazni, vagy magyar igazolvánnyal. Az utóbbi esetben ugyanis mindenki számára ingyenessé válik a vasúti közlekedés országon belül, hiszen mindenkinek magyar igazolványai vannak, az előbbi esetben viszont csak kevesek részesülnek a kedvezményben.

Volt valamikor, hajdanában-danában egy magyarigazolvány (bár hivatalosan: „Magyar Igazolvány”, de inkább így írom, hogy lehessen kiigazodni a dologban) nevű irat, olyan 2001-2002 körül vezethették be. Erről elég pontos belügyminisztériumi irat szól, mely megfogalmazza, mi is ez. Na jó, majdnem pontosan.

Magyar igazolvány és Magyar hozzátartozói igazolvány

A Magyar igazolvány és Magyar hozzátartozói igazolvány különféle alanyi jogon járó kedvezmény igénybevételére jogosítja fel tulajdonosát Magyarország területén:

  • kulturális kedvezmények

  • utazási kedvezmények

  • diákkedvezmények

  • pedagóguskedvezmények

  • oktatási kedvezmények”

Valószínűleg a Magyarországon tanuló határon túli diákoknak szánták, évente négy alkalommal jogosított fel 90 százalékos vasúti kedvezményre országhatáron belül. Esetleg még hasznát látták a pedagógusok is. Azért gondolom, hogy erről lehet szó, mert a hírben a „hozzátartozói igazolványt” is említik, és így együtt ez máshol nem fordul elő. Nos, ebből sem lett tömeges utazás, aminek oka van. Elsősorban az, hogy csak Magyarország területén érvényes és csak a MÁV szerelvényein.

Ugye, én nagyváradi vagyok, például a váradiak még láthatták volna valami értelmét, hiszen busszal ki lehet menni Biharpüspökibe, ott átsétál az ember a határon, és már vehet is magyar vonatjegyet, akár kedvezménnyel, akár anélkül. De nem segít azon, aki Kolozsvárról, Marosvásárhelyről vagy Csíkszeredából akar elérni Budapestre, neki bizony addig a határig el is kell jutnia, és ahhoz CFR-jegy (Román Államvasutak) kell, amire nincs kedvezménye. Szóval ilyenformán sok haszna nincs ennek a papírnak, egyébként is Budapest Főváros Kormányhivatala bírálja el, ha valaki ilyent kér, maximum pár száz, esetleg pár ezer embernek lehet ilyenje.

Mi a helyzet a kettős állampolgárokkal?

Hogy az én állampolgárságom bonyolultabb kérdés, mint Stonehenge és a Bermuda-háromszög együtt, az az én bajom (úgy tudtam, megfosztottak a romántól "államellenes tevékenység" miatt, kértem magyart, kaptam is Göncz Árpádtól, aztán évtizedek múlva kiderült, hogy a románt se vették el, szóval én vagyok az a peches figura, aki itt ilyen, amott meg amolyan állampolgár, és az illetékes hatóságokat ez igazából nem is érdekli), de vegyük azokat, akiknek esetében világos, hogy kettős állampolgárok.

Nos, a kettős állampolgárokra ez a kedvezmény nem vonatkozik, ők egyszerűen magyar állampolgároknak minősülnek, és ugyanúgy fizetnek a vonatjegyért, mint bárki más. Szóval igazából elég kevés lesz a kedvezményezett, de politikai hangulatkeltésre tökéletesen alkalmas a kialakult helyzet.

Szavazatvásárlás?

Nem hinném, ugyanis... rossz üzlet volna. Először is, a magyarigazolványt birtoklók kevesen vannak. Egy budapesti, de mit budapesti, kisvárosi választókörzet sorsát sem dönthetnék el, másrészt egyáltalán nem biztos, hogy például Romániában minden magyar anyanyelvű ember feltétlen híve a jelenlegi magyar kormánynak. Főleg utóbbi időben nem, mikor Budapest viszonya az RMDSZ-szel távolról sem felhőtlen, a többi magyar politikai alakulat jelentéktelen, a romániai magyar sajtó anyagi támogatása Budapest részéről megszűnt, sok orgánum csődbe is jutott emiatt, a többi támogatás is inkább Csáky szalmája, mint realitás, tehát nem fogadnék komolyabb összegben egy tömeges romániai magyar részvételre az itteni választásokon. Arra már inkább, hogy a meggyőzhetetlen körülbelül 10-15 százalékon kívül, akik mindenképpen voksolni fognak, mindenki más távol marad ezektől az ügyektől.

Akkor mire jó ez az egész?

Egyrészt, mint mondtam, hangulatkeltésre, árokásásra, ékverésre, másrészt valószínűleg ez egy teljesen átgondolatlan intézkedés, ami a MÁV-Volán-csoport átalakításának és tragikusan rossz üzletpolitikájának része. Azt ugyan nem értem, ez az inkriminált mondat hogyan és miért került bele, de, mint említettem, szerintem az sem érti, aki írta.

Szóval mindenkit nyugalomra intenék, nem jelennek meg milliós tömegek emiatt a MÁV fénysebességgel közlekedő, mágneses lebegtetésű sinkanzenein, ez egy egyszerű, bürokratikus ostobaság, ami már egy egész napja gerjeszti az indulatokat.

Ha valaki nem látja az értelmét, a hiba nem az ő készülékében van. Azért nem látja, mert nincs is.


Szele Tamás

süti beállítások módosítása