A guruló rubelek és dollárok már közhelynek számítanak a sajtónyelvben, a repülők még nem annyira, márpedig ma ilyenekről lesz szó. És arról, hogy miképpen kell Oroszhonban (sőt, az Egyesült Államokban is) vagyonokra szert tenni. Egy dolog biztos: a Vazsnije Isztorii írása szerint nem árt, ha az ember rokonságában akad pár FSZB-tábornok. De lássuk, miről van szó.
(Képünk illusztráció)
Mint a „Vazsnije Isztorii” (Fontos történetek) kiderítette, a Rosztek állami vállalathoz közel álló Mihail Selkov pénzember több millió dollárért megvásárolta a népszerű amerikai App in the Air mobilalkalmazást, amely hozzáférést biztosít az amerikai és európai felhasználók légiközlekedési adataihoz. Most annak alapítójával együtt hasonló szolgáltatást fejleszt Oroszországban. Partnerük az FSZB első igazgatóhelyettesének, Szergej Koroljovnak, a Lubjanka tér egyik legbefolyásosabb tábornokának a fia.
„Egy kalap pénz”
„Sétálok Londonban... és láss csodát, az egyik tranzakció során kapok egy kalap pénzt... Csak álltam... Csak néztem. A jó életbe... Készítettem egy screenshotot, és elküldtem a szüleimnek és a bátyámnak... Aztán percenként kinyitottam és megnéztem. Egyenesen egy kocsmába mentem, leültem, hogy helyrejöjjek. Kinyitottam és nézegettem és csak ültem ott..."
Így írta le Bayram Annakov saját benyomásait az általa idén áprilisban létrehozott alkalmazás eladásáról.
Az App in the Air nevű mobilalkalmazás egy személyi asszisztens a repülővel utazók számára. Állítólag „közvetlen kapcsolatai” vannak a nagy amerikai és európai légitársaságokkal. Az App in the Air lehetőséget adott a felhasználóknak arra, hogy automatikusan bejelentkezzenek a járatokra, értesüljenek az esetleges változásokról és késésekről, foglaljanak utakat és szálláshelyeket, nyomon kövessék a repülési statisztikáikat, taxit rendeljenek, és jobban eligazodjanak a repülőtereken. Az App in the Air-t a világsajtó is megcsodálta, 2015-ben a Business Insider szerint a 100 legjobb alkalmazás között szerepelt. 2018-ban a startup bekerült a Google Launchpad Accelerator programjába, amely hozzáférést biztosított a nagy technológiai vállalatok és a Szilícium-völgyi kockázati tőkealapok szakértőivel folytatott konzultációkhoz.
Az alkalmazást világszerte több mint hétmillió felhasználó telepítette - főként az Egyesült Államok, az EU, az Egyesült Királyság és Oroszország állampolgárai.
Annakov még 2012-ben hozta létre az App in the Air alkalmazást. Üzleti tanácsadóként és mobilprogramozóként előadásokat tartott a Moszkvai Állami Egyetemen és a Közgazdasági Felsőoktatási Egyetemen. Először tanítványaival készített egy geolokációs chatet, a Squeek-et.
„Mit tud négy kockafejű fejlesztő kitalálni? Valamiféle eszközt, hogy ne közvetlenül beszélgessünk egy lánnyal, hanem ismerjük is meg” – viccelődött Annakov az nFactorial Podcastnak adott interjújában.
Amikor rájött, hogy a szolgáltatás népszerű az egyetemeken és a repülőtereken, úgy döntött, hogy kiszolgálja a tehetősebb felhasználók igényeit is. Így jött létre az App in the Air, amely a repülőjáratok utasait célozza meg. A név a George Clooney főszereplésével készült "Up in the Air" című filmjét parafrazálja.
Az Annakovval készült videointerjú címe azt állítja, hogy az App in the Air-t 50 millió dollárért adta el (ő maga az összeget és a vevőt nem áruljt el az interjúban). A startup jelenleg Seattle-ben van bejegyezve.
Amikor megkérdezték Bayram Annakovot, hogy kinek adta el az alkalmazását, nem akart válaszolni, és blokkolta a kíváncsiskodó újságírókat a Telegramon.
A Vazsnije Isztorii azonban kiderítette, hogy 2018-ban az alkalmazást megvásárolta Mihail Selkov orosz üzletember, aki közel áll a Rosztek állami vállalat vezetőjéhez, Szergej Csemezovhoz. 2021-ben pedig a 25 éves Borisz Koroljov, az FSZB első igazgatóhelyettesének, Szergej Koroljovnak a fia lett Selkov és Annakov partnere egy hasonló oroszországi projektben.
2024 őszén az App in the Air hirtelen, minden magyarázat nélkül bejelentette megszűnését, ami meglehetős értetlenséget okozott a felhasználók körében.
Hogyan sikerült Selkovnak megvásárolnia egy amerikai céget, amely amerikai és európai lakosok millióinak repülési adataihoz férhetett hozzá?
Putyin barátainak partnere
Selkov a 2000-es évek eleje óta dolgozott a Roszoboronexport cégeinél (a Rosztek 2007-ben jött létre ezekre alapjozva) - és oda személyesen Szergej Csemezov hívta meg. Valakinek foglalkoznia kellett a „ lágy (volatilis) devizák” irányába az állami vállalat elszámolásaiban, és Shelkov bankár volt, tehát ismerte ezt a kérdést.
Selkov a KGB nyugalmazott vezérezredese, az 1980-as években Vlagyimir Putyin mellett szolgált Drezdában. Ott közös házban laktak, és családi barátságot ápoltak. Amikor Putyin hatalomra került, Csemezov az egyik legbefolyásosabb ember lett Oroszországban. 2007 óta ő vezeti a Rosztecet, amely több száz polgári és védelmi kutatási és gyártási vállalatot foglal magában; személye, akárcsak maga az állami vállalat, amerikai és európai szankciók alatt áll.
Selkov, mint a „Fontos történetek” kiderítette, nem csupán ismerőse a Rosztek vezetőjének; közös vállalkozása volt Sztanyiszlav Csemezov fiával, Sztanyiszlavval, valamint partnerkapcsolata volt Putyin régi barátjával, Arkagyij Rotenberggel.
Selkov üzletei Putyin barátaival és azok rokonaival
Selkov akkor lett milliárdos, amikor a világ legnagyobb titántermelőjének, a VSMPO-AVISMA-nak a 65 százalékát megszerezte a Rosztektől.
Először az állam vette el a céget a korábbi tulajdonosoktól - szükség volt ugyanis arra, hogy a stratégiai fontosságú nyersanyag felett állami ellenőrzést gyakoroljanak. A Forbes leírása szerint 2005-ben az OMON által támogatott főügyészség egy brigádja jelent meg a VSMPO-AVISMA-nál. 2006-ban a részvényeseket meghívták Csemezov házába egy beszélgetésre, amelyen részt vett az FSZB igazgatója és a belügyminiszter-helyettes is. Vlagyiszlav Tetyuhin, a VSMPO-AVISMA társtulajdonosa azonnal rájött, hogy „az emberélet véges, az állam örök”, és beleegyezett az alku megkötésébe, de társa, Vjacseszlav Brest sietve elhagyta Oroszországot. Selkov Németországba repült, hogy tárgyalásokat folytasson Bresttel. Ennek eredményeképpen a részvények eladásának kérdése az állami vállalatnak még 2006-ban rendeződött - írta a Forbes. A „Roszoboronexport” a titánóriás 66% -át kapta meg.
Brest egyik ismerőse névtelensége megőrzése mellett elmondta, hogy bár jó pénzt kapott a részvényeiért (mint a Forbes írta, 680 millió dollárt 31 százalékért), még sok évvel később is attól félt, hogy megtorolják a hajthatatlanságát, és gyanította, hogy Oroszország ügynökei megfigyelés alatt tartják.
Hat évvel később a Rosztek által képviselt állam hirtelen úgy döntött, hogy privatizálja a stratégiai szempontból fontos vagyonelemet, amelynek megszerzésére oly hevesen törekedett, és a VSMPO-AVISMA-t átengedte a felsővezetőknek és Selkovnak. Gyakorlatilag semmilyen saját pénzt nem fizettek érte. A bonyolult ügylet magában foglalta az orosz állami bankoktól felvett hitelekkel kapcsolatos tranzakciókat és az ezekkel szembeni adósságkötelezettségek átvállalását, amelyeket a VSMPO-AVISMA osztalékából kellett volna kifizetni. Ennek eredményeképpen a VSMPO-AVISMA 65,27 százaléka Selkov tulajdonába került, aki korábban soha nem rendelkezett ilyen méretű vállalkozással.
Bresht egyik ismerőse azt mondta, hogy szerinte Shelkov csak egy bábfigura, nem egyéb, mint „Csemezov helytartója”.
Honnan jött a pénz?
2018-ban az amerikai App in the Air Inc. céget a ciprusi székhelyű Norbase vásárolta meg Annakovtól, amelynek Selkov volt a fő tulajdonosa. Mint a Vazsnija Isztorii kiderítette, az üzlethez szükséges dollármilliók kölcsönként érkeztek Selkov egy másik cégétől, amely súlyosan eladósodott az állami bankoknál, és a VSMPO-AVISMA tulajdonosa volt.
Hogyan vásárolták meg az App in the Air-t?
A VSMPO-AVISMA megvásárlása után Selkov vállalatainak talán egymilliárd dolláros adóssága is volt az állami bankoknál. A VSMPO-AVISMA osztalékát ezen adósságok kifizetésére használták fel, utóbbiak hirtelen rekordmagasak lettek, néha magasabbak, mint a vállalat nettó nyeresége. A Sberbank pedig továbbra is több százmillió dollárt és több tízmilliárd rubelt adott kölcsön Selkov vállalatainak.
Lehet, hogy a pénz egy részét az amerikai appra fordították? Az orosz Forbes-lista egykori tagja szerint ez nem valószínű.
„A VSMPO-AVISMA privatizációja a kezdetektől napjainkig abszolút ellenőrzött folyamat” – véli. Ha a pénz valóban elment, azt az állami vállalat vezetőségének szintjén engedélyezték.
Ugyanakkor, miután 2018-ban dollármilliókért megvásárolta az amerikai App in the Air-t, a ciprusi Norbase Selkova 2022-ben, közvetlenül Ukrajna teljes körű orosz inváziójának kezdete után mindössze kétezer dollárért eladta azt ( ezek az adatok szerepelnek a ciprusi cég pénzügyi jelentésében). A vevő egy spanyol állampolgár volt, több mint egy tucat spanyol cég igazgatója. 2024 őszén az App in the Air arról tájékoztatta a felhasználókat, hogy „a közös utazás véget ért” – az alkalmazás megszűnik.
Mire költötték a milliókat?
Egy új projektre az FSZB igazgatóhelyettesének fia számára.
Az App in the Air eladásából származó pénzt Bayram Annakov, mint az interjújában említette, második nagy projektjébe - a washingtoni Bellevue-ben székelő Life in the Air légitársaságok számára létrehozott e-kereskedelmi szolgáltatásba - fektette be. Annakov olyan hardvert és szoftvert kínált a légitársaságoknak, amely megkönnyíti az ételek és a szórakozás értékesítését a fedélzeten. Ez logikus kiterjesztése volt az üzletnek – nem az alkalmazás felhasználóinak egyéni megnyerését szolgálta, hanem, ahogy Annakov fogalmazott, az alkalmazás „a repülőgép részévé” tételét és a légitársaságok megcélzását. Hogy majdnem minden utas felhasználóvá váljon. Ahogy Annakov fogalmazott:
„Az emberek ülnak a repülőgépen. Nincs semmi dolguk. És amikor az embereknek nincs semmi dolguk, pénzt költenek, csak lehetőséget kell adni nekik erre... Minden utasnak távirányítót akarok adni a fedélzeten.”
Oroszországban Annakov Selkovval együtt most fejleszt egy hasonló projektet, Onboard Systems néven. Ez ugyanolyan e-kereskedelmi platform, mint az amerikai Life in the Air, amely szintén a légitársaságok felé orientálódik. Az orosz légitársaságok, a Smartavia, az Azimut, az Ural Airlines, a Nordstar és az Utair az Onboard Systems ügyfelei között szerepelnek a cég honlapján.
Selkov és Annakov tulajdonában van az orosz Ice cég (mely fedélzeti rendelésekkel foglalkozik, és Selkovnak 84,52%, Annakovnak pedig 15,48%-os részesedése van benne).
2021-ben a „Vazsnije Isztorii” kiderítette, hogy Annakov és Selkov partnere a „Onboard Systems”-ben (10%-os részesedéssel) a 25 éves Boris Koroljev lett – az FSZB első igazgatóhelyettesének, Sergey Koroljevnek, a szolgálat egyik legbefolyásosabb tábornokának a fia. A projektben egy kis részesedéssel (5%) rendelkezik a Sberbank vezérigazgatójának, German Grefnek a vagyonát kezelő Kirill Androsov volt gazdaságfejlesztési miniszterhelyettes Altera Capital alapja is.
Koroljev fia informatikus, korábban a Bastion nevű startup alapítója is volt. Ezt 2018-ban, három hónappal a cég bejegyzése után 51%-át a Citadel, a SORM (System of Technical Means for Operational Investigative Measures) berendezések egyik fő szállítója vásárolta meg. Borisz Koroljev drága ingatlanok, luxusautók tulajdonosa, és szívesen közlekedik magánrepülőgépekkel is.
A Rosztek állami vállalat arról ismert, hogy kedvezően viszonyul a Lubjanka tábornokainak gyermekeihez. Az FSZB ötödik szolgálata nemrég nyugdíjazott vezetőjének, Szergej Beszeda fia, Alekszej tagja volt az Avtovazagregat igazgatótanácsának, amely az AvtoVAZ egyik fő beszállítója. Ennek a cégnek többségi tulajdonosa a Rosztek. Így aztán 2013-ban Alekszej Beszeda tulajdonképpen egy Rosztek-alapú vállalkozást - Photoelectronic Devices - kapott az állami vállalat vezetésének részvételével. Testvére, Alekszander Beszeda pedig tagja volt a Rosztek Tula Cartridge Plant igazgatótanácsának.
Összegezve: ez ugyan csak a korrupcióhegy csúcsa, de világosan mutatja, milyen mechanizmusok mentén működik az oroszországi gazdaság külföldön és belföldön egyaránt: az alkalmazás-kereskedelem anyagi vonzatai is borzasztóak, titkosszolgálati vonatkozásai viszont még rosszabbak.
Itt lenne az ideje, hogy a világ teljesen új alapokra helyezze az orosz üzletfelekkel fenntartott kereskedelmet.
Szele Tamás