Öt napja foglalkoztam ezeken a hasábokon a minnesotai lövöldözés ügyével, azóta elfogták a gyanúsítottat – annak kell neveznem, míg a bíróság el nem ítélte – és sok különös tény került napvilágra. Vasárnap még egyértelműen politikai gyilkosságokról beszélt mindenki, hiszen a halálos áldozatok és a sebesültek is mind politikusok voltak, mára kiderült, hogy ez csak részben igaz.
(Képünk illusztráció)
Ezek ugyanis vallási gyilkosságok voltak. Viszont egyben politikaiak is.
Azt, hogy ez miképpen lehetséges, a WIRED magazin oknyomozó elemzése alapján fogom bemutatni, melyhez azonban szokás szerint megjegyzéseket fogok fűzni csillag alatt, a bekezdések végén – ugyanis hátborzongató hasonlóságot mutatnak az amerikai jelenségek, folyamatok és eszmék a magyarországiakkal. Nos, vágjunk bele.
Először is le kell szögeznünk: a minnesotai lövöldözés gyanúsítottjának háttere a(z amerikai) keresztény nacionalizmushoz való mély kötődésre utal
Szakértők szerint a gyanúsított egyértelmű kapcsolatokat mutatott az úgynevezett karizmatikus kereszténység olyan formáival, amelyek az abortuszt démonoknak szánt áldozatnak tekintik, és a világi demokrácia pusztulását kívánják elérni.
A férfi, akit az ügyészek Melissa Hortman, Minnesota állam demokrata képviselője és férje, Mark Hortman meggyilkolásával vádolnak, egyszer egy prédikációban azt mondta, hogy vallásos ébredése 17 éves korában történt, amikor egy zöldségkonzervgyárban egy olyan férfi mellett dolgozott, aki „állandóan Istenről beszélt”.
Vance Boelter, a gyanúsított élete következő négy évtizedében, miközben az élelmiszeriparban, a helyi önkormányzatnál és egyes privát biztonsági szolgálatoknál dolgozott, vallási világnézet szempontjából olyan szélsőséges teológiai eszméket tett magáévá, amelyeket gyakran az úgynevezett karizmatikus kereszténységgel és a keresztény nacionalizmussal társítanak. Ez egy olyan mozgalom, amely az amerikai vallási jobboldalt teljesen átitatta, amit a Capitolium január 6-i ostroma egyik fő mozgatórugójának tekintenek, és ami jelenleg is túl nagy befolyása és hatása van az aktuális Trump-adminisztráció személyi állományára és politikájára.
A karizmatikus kereszténység az evangéliumi keresztények széles körű mozgalma, amely a modern természetfeletti élményekhez, például a nyelveken szóláshoz, az isteni eredetű gyógyításhoz és a prófétálásban való hithez kötődik. A független, karizmatikus keresztények az élet minden területére igyekeznek befolyást gyakorolni, a kultúrától a politikáig. Ezt az irányzatot, amely magában foglalja a „NAR”-t, vagyis az Új Apostoli Reformációt, a keresztény nacionalizmus alapkövének nevezik. A NAR egy szélsőséges keresztény felsőbbrendűségi hálózat, aminek célja a szekuláris állam lebontása, amelyet démoninak tart, és intézményeinek keresztény törvények szerinti átalakítása.*
*Hol is olvashattunk ilyesféle „démonizálásról”? Igen, Jeszenszky Zsolt utóbbi időben, az édesapja ellen elkövetett támadás óta közölt írásaiban – DJ Jeszy olyan mélyen hisz mostanra a démonok és a Sátán munkájában, hogy az még a fiúi szeretet is felülírta, mint azt a teljes magyar nyelvterület láthatta. Mindegy, minek nevezi emberünk a hitét, de rokonnak érzem azzal a fanatizmussal, ami Boelter kezébe fegyvert adott – a terminológia mindenképpen azonos.
Szakértők szerint a gyanúsított vallási háttere és a keresztény nacionalizmus között több kapcsolat is van, ami magyarázatot adhat arra, hogy állítólag miért támadott meg törvényhozókat és abortuszpártiakat. A WIRED vizsgálata azt is megerősíti, hogy a gyanúsított egy olyan dallasi bibliaiskolában tanult, ahová a mozgalom világának több ellentmondásos alakja is járt.
„Vance Boelter, mindazok alapján, amit olvastam és hallottam, egyértelműen keresztény nacionalista lehet” – mondja Michael Emerson, a Baker Institute Chavanne ösztöndíjasa a Rice Egyetem vallás és közpolitika szakáról. „Felháborítónak találta a liberális baloldal nézeteit és politikáját, az ilyen embereket és munkájukat keresztény- és istenellenesnek tartotta. Szerinte ártottak a ténylegesen keresztény identitás és nemzet víziójának.”
A WIRED korábban arról számolt be, hogy az 57 éves feltételezett lövöldöző legalább egy evangélikus szervezettel kapcsolatban állt, egy ideig a Revoformation Ministries elnökeként szolgált. A szolgálat honlapjának egy 2011-ben rögzített változata Boelternek olyan életrajzát tartalmazza, amely szerint 1993-ban szentelték pappá. A WIRED által átnézett adóbevallás szerint a lelkészi szolgálatot a feleségével együtt irányította.
A Revoformation archivált honlapja szerint másodállásban pünkösdista gyülekezetekben dolgozott lelkészként, és missziós prédikációkat tartott szerte a világon, többek között Gázában és Ciszjordániában is (ez azért nem túl valószínű). Az elmúlt években több prédikációt is tartott a Kongói Demokratikus Köztársaságban.
„Amerikában sok gyülekezet nem hallgatott Jézusra” – mondta a feltételezett lövöldöző egy 2023-as, a Kongói Demokratikus Köztársaságban tartott prédikációjában. „Az ellenség, az ördög pedig jön, és mindent tönkretesz. Sok egyház annyira össze van zavarodva, hogy nem tudja: az abortusz rossz”. Más prédikációkban Boelter az LMBTQ közösségről beszélt, mondván:
„Vannak emberek, különösen Amerikában, akik nem tudják, milyen neműek. Nem ismerik fel a saját szexuális orientációjukat. Össze vannak zavarodva... Az ellenség, az ördög ilyen mélyen bejutott az elméjükbe és a lelkükbe.”
A gyanúsított azt is mondta az egyik prédikációban, hogy „Isten apostolokat és prófétákat fog küldeni Amerikába”. A WIRED-nek nyilatkozó szakértők szerint különösen ez a nyelvezet, ez a terminológia és gondolkodásmód az, ami a karizmatikus kereszténység világához köti őt.
„Minden, amit láttam, arra utal, hogy karizmatikus” – mondta Matthew Taylor, a baltimore-i Institute for Islamic, Christian and Jewish Studies vezető kutatója, a The Violent Take It by Force című könyv szerzője: The Christian Movement That Is Threatening Our Democracy. „A természetfeletti, a szentlélek ajándékairól beszél, miközben erősen pünkösdista beszédstílust használ a prédikációjában”.
Az abortuszt a független karizmatikus keresztény mozgalomban gyakran démoni gyakorlatként jellemzik. A rendőrség szerint az autóban, amelyet a feltételezett lövöldöző elhagyott, egy hosszú listán szerepeltek a demokrata törvényhozók, az abortusz-klinikák és az államban élő, nyíltan fellépő abortuszpártiak. A karizmatikus keresztények gyakran úgy beszélnek az abortuszról, mint „a démonoknak hozott gyermekáldozatról” – mondta Taylor.*
*Paraszthajszál választja el az ilyen embereket a boszorkányégetéstől – vagyis még annyi sem, hiszen Boelter már így is többszörös gyilkos. Azonban jelezném, hogy ez a kijelentés – amint az összes többi is ebben az írásban – nem a kereszténységre vonatkozik általában és nem mindenfajta kereszténységre, én itt és most csakis a „keresztény nacionalizmusról” beszélek, melyet meg is határoz a WIRED.
„Nem hiszem, hogy nehéz elképzelni, miképpen radikalizálódik valaki ilyen nyelvi közegben” – vélte.
Az állítólagos lövöldöző mára már törölt Facebook-profilján az is látható volt, hogy „lájkolta” az Alliance Defending Freedom, egy konzervatív jogi érdekvédelmi szervezet oldalát, amely az abortusz és az LMBTQ-jogok elleni határozott álláspontjáról ismert. „Ez legalábbis jobboldali abortuszellenes meggyőződésre utal” – mondja Taylor.
David Carlson, aki az általános iskola negyedik osztálya óta ismeri a gyanúsítottat, és az 57 éves férfit a legjobb barátjának nevezte, azt mondta az újságíróknak, hogy a feltételezett lövöldöző Trump támogatója, „nagyon konzervatív”, és megsértődne, ha valaki mást állítana róla. (A lövöldözés után azonban szélsőjobboldali influencerek, köztük olyan súlyúak is, mint Elon Musk, igyekeztek a baloldalt és a „Mélyállamot” hibáztatni – ezek után nehéz lesz.)
Taylor szerint valószínű, hogy a lövöldöző teológiai elképzelései a dallasi Krisztus a Nemzetekért Intézetben (Christ for the Nations Institute), egy karizmatikus bibliaiskolában töltött időből származnak, ahol állítása szerint eltöltött egy kis időt, az archivált Revoformation weboldalon található életrajz szerint. Taylor azt állítja, hogy a független karizmatikus keresztény mozgalom számos kiemelkedő alakja mélyen kötődik az intézethez, vagy legalábbis járt oda.
Dutch Sheets, a NAR lelkipásztora, aki a „Hívás a mennybe” zászlót szélsőjobboldali jelképpé tette, amelyet keresztény nacionalisták és zavargók lengettek az amerikai Capitoliumnál 2021. január 6-án, 1978-ban végzett az intézetben, és az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején adjunktusként dolgozott ott; később 2012-ben rövid időre visszatért oktatóként. Cindy Jacobs, Trump lelkes támogatója, akit az egyik legbefolyásosabb amerikai „prófétának” neveznek, az 1980-as években telepedett le Dallasban, és Taylor szerint rendszeresen járt az intézet campusán előadásokat tartani vagy vendégtanárként oktatni. A gyanúsított 1988 és 1990 között iratkozott be az intézetbe, ami azt jelenti, hogy találkozhatott néhány ilyen személyiséggel.
Amikor a WIRED megkereste az intézményt, egy közleményre irányították a megkeresésüket, amelyben az intézet „egyértelműen elutasítja, elítéli és elítéli az erőszak és a szélsőségesség minden formáját, legyen az politikai, faji, vallási vagy más indíttatású”. A nyilatkozatban az is szerepel, hogy „megdöbbenéssel és elborzadással” fogadták, hogy az intézet egyik öregdiákja volt a minnesotai lövöldözés gyanúsítottja. „Mi nem ilyenek vagyunk. Nem ezt tanítjuk”- írták.*
*Az lehet, hogy nem ez van a tantervben. De ez a szorgalmi feladat...
Jeff Sharlet újságíró a minnesotai lövöldözések után a Substack című felületen megjelent „Jelenetek egy lassú polgárháborúból” című esszéjében felidézi, hogy nemrég látogatást tett az intézetben, ahol az iskola alapítójának egy idézetét látta az előcsarnokban kinyomtatva: „Mindenkinek legalább egy erőszakos imát kellene elmondania minden nap”.
(Az intézet közleményében azt írta, hogy a szlogent félreértelmezték: „Az »erőszakos ima« alatt – mondják – az alapító azt értette, hogy a keresztény imaéletnek intenzívnek, buzgónak és szenvedélyesnek kell lennie, nem pedig passzívnak és langyosnak”).
Bár a független karizmatikus keresztények nem szólítják fel közvetlenül a híveket arra, hogy vegyék kezükbe a dolgokat és cselekedjenek, mégis katonáknak tekintik magukat a „szellemi és lelki harc” ősi csatájában, ahol a démoni erőket csak imával és Isten akaratának teljesítésével lehet legyőzni. „Ez a bináris jó kontra gonosz világkép a demokratikus politikát a Rizikó társasjáték egy végzetes változatává alakítja át, ahol a földrajzi területek, intézmények és vezetők kerültek a Sátán uralma alá” - mondja Robert Jones, a Public Religion Research Institute elnöke és alapítója. „Ezek nem politikai ellenfelek vagy szomszédok, akikkel nem értünk egyet; ők szó szerint a Gonosz eszközei”.*
*Ez viszont már maga Magyarország. Nézzünk csak bele a Harcosok Klubjából kikerülő párbeszédekbe: láttam már olyant, amelyben a tagok társnőjüket arra buzdították, hogy tagadja meg a családtagjait is Orbán Viktor győzelme érdekében. Igen, a NER is egy fundamentalista vallás ilyen szempontból, bár ezt már régóta tudjuk.
„A logika egyszerű” – mondja Emerson. „Ha a keresztény nacionalizmust akarjuk megvalósítani, akkor a más vallásúak vagy a hit nélküliek nem tartoznak közénk. Őket vagy meg kell téríteni, vagy el kell hallgattatni, vagy ki kell űzni”.*
*Ez is magyaros vonás: ezer és egy példát lehet mondani a politikai ellenfelek ilyen megítélésére és kezelésére, legújabban épp annak lehetőségét, hogy a NER felfüggeszthesse bizonyos feltételek mellett a magyar állampolgárságukat. Akin a térítés nem fog, annak nálunk már rég vagy befogják a száját, elhallgattatják, ha tudják, vagy ha ez nem megy: megpróbálják kiűzni. Bizonyított gyilkosság még nem esett, de ami késik, nem múlik. Mond valamit Orbán azzal, hogy saját állítása szerint „ő előbb volt MAGA, mint Trump”.
Taylor pedig megjegyzi, hogy például „a Capitolium ostromában részt vevő emberek túlnyomórészt keresztény karizmatikusok voltak; azt mondták, hogy Isten akaratát teljesítik”, mert „Isten kinyilatkoztatta, hogy Donald Trumpot felkenték egy újabb ciklusra”.*
*Nem akarom találgatni, ki kente fel és mivel, de minden jel arra mutat, hogy ehhez a kenegetéshez a Mindenhatónak semmi köze nem lehetett.
Az állítólagos lövöldöző is az egyik ilyen katonának tekinthette magát. A hétfőn benyújtott büntetőfeljelentés szerint Boelter a gyilkosságok után sms-t küldött a családjának, amelyben azt írta:
„Apa tegnap este háborúba ment... Nem akarok többet mondani, mert nem akarok senkit sem belekeverni”.
A gyanúsítottat vasárnap késő este fogták el. A letartóztatás után benyújtott nyilatkozatban a rendőrség azt állítja, hogy gumimaszkkal álcázta magát, rendőrségi egyenruhát viselt, hivatalos jelvényt használt és sokkoló volt nála – és egy olyan autót vezetett, amelyet úgy alakítottak át, hogy hasonlítson a helyi rendőrség járőrkocsijára. Amellett, hogy állítólag szombat kora reggel lelőtte és megölte Hortmant és férjét, lelőtte John Hoffman állami szenátort és feleségét, Yvette Hoffmant is. Hoffman és felesége annak ellenére életben maradtak, hogy több lövés érte őket.
Eddig tart az elemzés, ennyit tudunk, és elég baj az, hogy egyáltalán van miről tudnunk. A fanatizmus tehát még a miénknél ezerszer tökéletesebb amerikai rendszert és demokráciát is képes nyílt harcok terévé változtatni. Ez tragédia.
De az is tragédia, hogy a vallási és politikai jellegű fanatizmus összefonódása a magyar közéletben már nem újdonság, hanem közhely. Annyi különbséget látok csak, hogy míg az Egyesült Államokban a vallási mozgalom kezdett politizálni, nálunk a politikai álláspont vált vallássá.
Nem tudom, melyik a rosszabb.
Szele Tamás