Nagyon fontos állításokat fogalmaz meg a Vazsnoje Isztorii mai írása, melyek számunkra különös jelentőséggel bírnak. A magyar kormány körei olyan ügyletekbe bonyolódtak az orosz tényfeltáró lap és a Direkt36 kutatásai szerint, amelyek már-már a korrupción is túlmutatnak. Lássuk, mivel van dolgunk. (Előre szólok: hosszú lesz az írás, de nagy jelentőségű).
(Képünk illusztráció)
-
Orbán Viktor magyar miniszterelnök Oroszország elkötelezett hívének számít Európában. Azt állítja, hogy az EU az európai érdekek rovására segíti Ukrajnát, és Magyarország nem hajlandó lemondani az orosz olajról és gázról. A szakértők és a sajtó egyaránt azt gyanítják, miszerint az orosz hatóságok lehetőséget adtak Orbán belső körének, hogy több százmillió dollárt keressenek az energiakereskedelmen.
-
Az ügy középpontjában a titokzatos orosz olajkereskedő Normeston Trading áll, amely 2009-ben megkapta a legnagyobb magyar olaj- és gázipari vállalat, a MOL által létrehozott gázkereskedő cég felét, majd a részesedést átengedte Orbán barátainak és partnereiknek.
-
Maga a Normeston Trading magyar részről Orbán köréhez köthető személyek tulajdonában van. A sajtó és a szakértők évek óta próbálják megérteni, hogy a Normeston hogyan kapcsolódhatott össze Oroszország legfelsőbb politikai köreivel is.
-
A „Vazsnoje Isztorii” kiderítette, hogy a Normeston korábbi tulajdonosa orosz részről – Lev Tolkacsev autóversenyző – egyúttal Vlagyimir Putyin barátjának, Gennagyij Timcsenkónak és az ő topmenedzsereinek üzleti partnere volt. A 2014-es szankciók előtt Timcsenko volt felelős az orosz olajexport oroszlánrészéért. Egyik volt menedzsere, Alekszandr Zsuravlev, az autóversenyzővel együtt még mindig tagja a Normeston-csoport néhány vállalata vezetőségének.
-
A ciprusi székhelyű Normeston Trading 2017-ben és 2018-ban „közös irányítás alatt” állt az autóversenyző orosz cégével, amely félig Timcsenko egy másik topmenedzserének, Szergej Gzseljaknak a tulajdonában volt. A ciprusi szabályozás szerint a „közös irányítás” azt jelenti, hogy a cégek valamilyen módon ugyanazon személyek tulajdonában vannak, vagy pénzügyeiket ugyanazok a személyek irányítják.
-
Az autóversenyző után a Normeston Trading tulajdonosa orosz részről Valerij Szubbotin, a Lukoil korábbi alelnöke volt, aki üzleti kapcsolatokat épített ki Putyin barátaival és Viktor Janukovics volt Kreml-barát ukrán elnök környezetével.
Kicsit bővebben is érdemes megvizsgálni a helyzetet.
„Az anya: nő”
„Az apa férfi, az anya nő, az üzemanyag ára 480 forint” – ez a bejegyzés jelent meg Orbán Viktor magyar miniszterelnök Facebook-oldalán 2022 májusában. Így számolt be „győzelméről” a brüsszeli EU-csúcson, ahol az Oroszország elleni szankciókról tárgyaltak. Akkor az uniós országokba irányuló orosz olajszállításokra vonatkozó embargót egy kitétellel vezették be – a csővezetéken történő szállításokra nem vonatkozott. Ezt a kivételt 2023 végén meghosszabbították, és Orbán nem volt hajlandó megengedni az orosz olaj- és gázszállítások teljes betiltását az EU-ba. Idén június 23-án vált ismertté, hogy Magyarország és Szlovákia blokkolta az EU következő szankciócsomagját, ami az orosz energiahordozók elutasítására vonatkozott volna.
Orbán programbeszédei gyakran egybehangzanak az orosz propagandával. Például 2024-ben azt mondta, hogy Európa az USA parancsára cselekszik, és a saját érdekei rovására támogatja az ukrajnai háborút, míg Magyarország a nemzeti érdekei védelmében elkülönül ettől az állásponttól, és nem tagadhatja meg az együttműködést Oroszországgal, különösen az olaj ügyében.
Magyarországra és a szomszédos Szlovákiába (sőt, 2025-ig Csehországba szintén) továbbra is orosz kőolaj érkezik a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül, mely Ukrajnán halad át.
Az orosz olaj egyik fő kelet-európai beszállítója a Normeston Trading, egy titokzatos kereskedelmi vállalat, amelynek átláthatatlan a tulajdonosi háttere.
Paradoxonnak tűnik, de a Krím 2014-es annektálása miatti szankciókat követően a Normeston Trading ukrán területen keresztül történő, Barátság-vezetéken át zajló szállításai több mint ötszörösére ugrottak. Ukrajna 2022-es teljes körű katonai inváziója után pedig a tízszeresére. Az ezen események közötti viszonylagos nyugalom időszakában a szállítások jelentéktelen mennyiségűre estek vissza.
Például 2014-ben 5,7 millió tonna orosz kőolaj került a Normeston Tradingen keresztül Kelet-Európába. Ez több mint egyharmada az akkor a Barátság déli szakaszán keresztül szállított teljes mennyiségnek. 2023-ban pedig mintegy 2 millió tonna haladt át, ebből több mint 1 millió tonna jutott Magyarországra, ami az oda irányuló Barátság-vezetéken át irányított szállítmányok közel negyede. Összesen több mint 20 millió tonna orosz kőolajat adtak el Európába több mint 10 milliárd dollár értékben a Normeston Tradingen keresztül 2011 óta.
A titokzatos közvetítő régóta felkeltette a magyar média és a korrupcióellenes aktivisták figyelmét. A Normestont az ország gazdasági történelmének egyik „legkritikusabb epizódja” résztvevőjének nevezték, amely lehetővé tette Orbán barátainak, hogy meggazdagodjanak.
A „Vazsnoje Isztorii” kiderítette, hogy a Normeston orosz tulajdonosainak és vezetőinek üzleti kapcsolatai Vlagyimir Putyin köréhez vezetnek.
A versenyző
Lev Tolkacsev, egy korábbi autóversenyző volt az, akit 2014-ben hivatalosan is a Normeston Trading tulajdonosának neveztek ki.
A céget 2006-ban jegyezték be Belize-ben, és nem hozták nyilvánosságra a tulajdonosi köréz. Csak 2014-ben nevezte meg a helyi trösztellenes hivatal az olajkereskedő vállalat hivatalos tulajdonosait, amikor a Normeston megvásárolta a szlovákiai Lukoil benzinkúthálózatot: egyikük, vagyis Tolkacsev – orosz volt, másikuk, Fazakas Imre – magyar.
Ki látja el a Normeston Tradinget energiahordozókkal? Az orosz állami cégek és az Egységes Oroszország párt.
Tolkacsev a Lukoilnál dolgozott az 1990-es évektől a 2000-es évek közepéig. 2008-ban egy tveri kisvállalkozás (Rumosz-Avto cégcsoport) vezérigazgatója, majd tulajdonosa lett. Ott három benzinkútja, egy orosz, koreai és kínai autókat árusító autószalonja, egy kávézója és egy gokartközpontja van. Mindezen vállalkozások 2024-re tervezett forgalma – mintegy 5 milliárd rubel – összemérhetetlen a Normeston Trading bevételével. Tolkacsev 2014-ben kezdeményezte a Rumosz Racing csapat létrehozását.
„Orosz viszonyok között semmilyen körülmények között nem lehet egy autóversenyző egy dollármilliárdos szerződésekkel rendelkező olajkereskedelmi vállalkozás valódi tulajdonosa, még akkor sem, ha korábban egy olajcég alkalmazottja volt. Kivéve, ha nagyon komoly kapcsolatokkal rendelkező emberek állnak mögötte, de egyébként ez egyszerűen irreális”
– véli egy korábban magas rangú orosz tisztviselő. „Az orosz olajkereskedők egy zárt klubot alkotnak, ott kívülálló nem jelenhet meg” – mondja a Vazsnoje Isztorii egy másik informátora, egy, az orosz milliárdosok listáján szereplő vállalkozó.
Erről tanúskodik a Normeston Trading háttere is.
A Normeston és Putyin KGB-s ismerőse
2012-ben a lengyel Dziennik Gazeta Prawna arról számolt be, hogy a Normeston kapcsolatban áll Mihail Arusztamovval, az orosz állami tulajdonú Transznyeft korábbi első alelnökével.
A Vazsnoje Isztorii orosz olajpiaci forrásai megerősítették ezt az információt, hozzátéve, hogy Arusztamov és üzlettársa, Andrej Bolotov – akkoriban a Transznyeft elnökének, Nyikolaj Tokarevnek a veje (Bolotov és Tokarev lánya 2018 körül elváltak) – érdekeltségei állnak a Normeston mögött. Tokarev Vlagyimir Putyin régi barátja. Együtt szolgáltak a KGB-ben, és együtt dolgoztak Kelet-Németországban.
Azáltal, hogy a Normeston Tradingen (és néhány más kereskedőn) keresztül orosz olajat vásároltak, az európai vállalatok a hivatalos átfejtési mennyiségeken kívül további olajhoz juthattak – említette a lengyel lap. Ezzel szemben a Barátság vezeték technikai lehetőségei korlátozottak voltak azok számára, akik nem a Normestonnal kötöttek szerződést. Arusztamov egy korábbi magas rangú Transznyeft-alkalmazott és Tokarev ismerőse szerint a Transznyeftnél töltött ideje alatt többek között az olajszivattyúzási ütemtervekért felelt. Arusztamov maga viszont tagadta, hogy bármilyen kapcsolata lenne olajkereskedőkkel.
Gennagyij Timcsenko autóversenyzője és menedzserei
Az autóversenyző üzleti kapcsolatainak, valamint a Normeston Trading pénzforgalmának tanulmányozása elvezetett Gennagyij Timcsenkónak, az orosz elnök régi és milliárdos barátjának topmenedzsereihez. Timcsenko tulajdonában volt a híres olajkereskedő cég, a Gunvor, amely az orosz olajexport egyharmadát adta. 2014-ben amerikai szankciók alá került, eladta a Gunvorban lévő részesedését, és azóta nem vesz részt közvetlenül az orosz olajkereskedelemben.
Timcsenko képviselője nem válaszolt a Vazsnoje Isztorii kérdéseire arról, hogy van-e köze a Normeston Tradinghez, és hogy a csoportnak mennyi közvetlen és közvetett kapcsolata van az ő topmenedzsereivel. A Gunvor kijelentette, hogy soha nem üzletelt a Normestonnal.
A Lukoil korábbi topmenedzsere és Putyin barátai
Áll a franciaországi Côte d'Azur partján egy fényes új villa úszómedencével és parkkal, melyet embermagasságnál is magasabb kerítés vesz körül. Ennek tetején három sor szögesdrót meredezik, és az épületet körös-körül videokamerák figyelik. Egy, a villa karbantartásával kapcsolatban álló férfi úgy vélte, hogy a villa Igor Szecsinnek, a Rosznyeft vezetőjének tulajdona. A Vazsnoje Isztorii birtokában lévő dokumentumok szerint azonban a kéjlak egy másik orosz olajipari szakember, a Lukoil korábbi alelnöke és a Lukoil Litasco nevű cégének volt igazgatótanácsi elnöke, Valerij Szubbotin családjáé volt.
Szubbotin még 2016-ban, a villa befejezésének idején hagyta el Oroszországot, méghozzá sietve. „Valójában kimentették” – írta a Forbes. Az állami irányítás alatt álló Rosznyeft ekkor szerezte meg az irányítást a Basnyeft felett. A Lukoillal kötött szerződéseket azonnal felmondták – ezek viszonbt különböző „kérdéseket vetettek fel” – idézte a Forbes a Rosznyeft szóvivőjét, Mihail Leontyevet. 2017-ben a Lukoil bejelentette Szubbotin lemondását, aki ezek után 2019 végéig a Litasco olajkereskedő igazgatótanácsát vezette.
Miután kiesett Igor Szecsin kegyeiből, Szubbotin Európában telepedett le. Jelenleg ciprusi állampolgárként él Monacóban él – legalábbisz az európai kereskedelmi nyilvántartások szerint. Szubbotin azonban nem hagyta ott végleg az orosz olajkereskedelmet.
A Normeston Trading 2023 nyarán több mint egymilliárd koronáért (akkori árfolyamon számolva több mint 45 millió dollárért) nyert el egy tendert a Cseh Köztársaságba irányuló olajszállításra. A cseh média akkor arról számolt be, hogy a cég mögött ugyanaz a Valerij Szubbotin állt. Az általa vezetett Valna Holding Cyprus 2023 áprilisa óta birtokolja a Normeston 49,9 százalékát, az említett ciprusi cégek beszámolói szerint.
A „Vazsnoje Isztorii” megtudta, hogy Szubbotin már 2016-ban, a 2014-2015-ös oroszellenes szankciók első hulláma után is a Normeston Trading társtulajdonosa lehetett.
Tulajdonlási kérdőjelek
2016 és 2021 között a Normeston tulajdonviszonyai zavarosak voltak. 2016 után Tolkacsev autóversenyző már nem volt a Normeston tulajdonosa, de továbbra is a csoport leányvállalatainak igazgatósági tagja és a kapcsolt kőolajtermék-kereskedelmi vállalatok (példáil a Septo) tulajdonosa maradt. A 2017-es és 2018-as ciprusi jelentések azonban még mindig úgy hivatkoztak a Normeston Tradingre, mint a Tolkacsev orosz Rumosz-Avto cégével „közös irányítás alatt álló” vállalatra. Érdekes módon a Rumosz-Avto akkoriban félig Timcsenko topmenedzserének, Szergej Gzseljaknak a tulajdonában volt. Ő nem szerepelt a Normeston tulajdonosi jelentéseiben.
Szubbotin brit cége közvetlenül csak 2021-ben lett a Normeston Trading 49 százalékának tulajdonosa (ez a Normeston-részesedés ma Szubbotin ciprusi Valna Holdingjának birtokában van). Azonban amikor 2016-ban a Normeston Trading Belize-ből Ciprusra költözött, részvényei két hongkongi cég és egy brit Virgin-szigeteki offshore cég, a Hildale Holdings között oszlottak meg (ennek volt a legnagyobb részesedése a Normestonban – vagyis 49%).
A kiszivárgott Pandora-iratok szerint ennek az offshore cégnek a kedvezményezettje egy 63 éves, Londonban élő görög állampolgár, Georgios Dematas volt. Több mint 46 cég van bejegyezve a nevére, így nem kelti egy valódi tulajdonos benyomását. Dematas 2014 és 2016 között hatszor repült Szubbotinnal közösen egy Dassault Falcon típusú céges repülőgépen (ES-TEP) Miamiba, Nizzába és Genfbe. Dematas több más cég korábbi tulajdonosaként is szerepelt, amelyek Szubbotin akkori tulajdonában voltak.
Szubbotinnak, a Lukoil korábbi csúcsvezetőjének jelenléte a Normestonban logikusabbnak tűnik, mint egy autóversenyzőé. Korábban a Lukoil a Barátság vezeték révén a cég olajszállításainak több mint 40 százalékát biztosította. Amikor Ukrajna 2024-ben szankciókat vezetett be ellene, a Barátság útján türténő, ukrán területen keresztül zajló olajszállításai – ha rövid időre is – leálltak, ami Magyarországon és Szlovákiában a legmagasabb szinteken is nagy aggodalmat váltott ki. Mostanra a Lukoilt formálisan a magyar MOL olaj- és gázipari vállalat váltotta fel (a fehérorosz-ukrán határon vásárolja meg ugyanezt az orosz olajat, és Ukrajnán keresztül már a MOL saját olajaként megy).
A Normeston Trading sosem szembesült semmilyen korlátozással. Az Import Genius adataiból ítélve nem vásárolt olajat közvetlenül a szankciókkal sújtott Lukoiltól. Valerij Szubbotin pedig már régen elhagyta Oroszországot és Európába költözött. De mint a Vazsnoje Isztorii megjegyezte, a Szecsin elől menekülő Szubbotin üzleti kapcsolatokat tudott kiépíteni Putyin más barátaival és ismerőseivel, olyan emberekkel, akik üzleti érdekeltségeikhez kapcsolódtak, valamint a 2014-es kijevi tömegtüntetések után Oroszországba menekült Viktor Janukovics volt Kreml-barát ukrán elnök környezetével.
Orbán barátai és üzletfelei
2017 nyarán Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke az erdélyi Tusnádfürdő üdülőváros külterületén sétált, és beugrott egy helyi szálloda éttermének nagy, kővel kirakott teraszára.
„Ó-ó-ó-ó, a nemzetközi tőke képviselői!” – köszöntött néhány férfit egy szélső asztalnál, majd azonnal elszakad társaságától, és mosolyogva kezet nyújtott. Nevettek, viccelődtek azon, hogy Orbán nem tudott megszállni a szállodában, mert egyik „barátja” az összes szobát kivette ott, Orbán pedig megveregette az illető vállát.
„A nemzetközi tőke képviselőjét” többször látni Orbánnal a focimeccseken, ugyanis nem más, mint barátja, Hernádi Zsolt volt bankár, aki Orbán első miniszterelnöksége óta (2001 óta) a MOL-t Magyarország legnagyobb olaj- és gázipari vállalatát vezeti.
Ez a cég régóta partnere a Normeston Tradingnek. A Normeston-csoport 2021-ben 16 korábbi Lukoil-benzinkútból álló hálózatot adott el Szlovákiában a MOL-nak. 2022-ben pedig – egy 79 hasonló benzinkútból álló magyarországi hálózatot. A legnagyobb üzletre azonban még 2009-ben került sor, amikor a MOL eladta a MOL Energy Trade (amley később MET-re változtatta a nevét) gázkereskedő cég felét a Normestonnak. És alig két évvel később a Normeston átengedte a MET-ben lévő részesedését Orbán barátjának, Garancsi István magyar vállalkozónak és társának, Nagy Györgynek (a MOL, Garancsi és Nagy 2018-ban megszüntette tulajdonrészét a MET-ben). Ez a vállalat ma már közel 18 milliárd eurós forgalmú, jelentős gázkereskedő cég, amely 17 európai országban van jelen.
A MET gázkereskedelmi vállalat körüli helyzetet a magyarországi korrupció-kutatók az ország gazdaságtörténetének egyik „legkritikusabb epizódjaként” emlegetik.
A magyar hatóságok döntéseinek köszönhetően és az orosz illetékesek hallgatólagos beleegyezésével a MET egyedülálló lehetőséget kapott a pénzkeresésre: Magyarországnak a Gazprommal kötött hosszú távú szerződése ellenére a MET alacsony áron kezdett gázt vásárolni az azonnali piacon, és azt Magyarországon adta el. Ez lehetővé tette, hogy Orbán barátai és társtulajdonos partnereik egyetlen év alatt legalább 200 millió dollárt keressenek (a jelentések szerint a MET nettó nyeresége 2012 és 2017 között meghaladta a 421 millió dollárt), mind a Gazprom, mind a magyar költségvetés kárára – jegyezték meg a kutatók, rámutatva, hogy az orosz hatóságok és a Gazprom felszólíthatta volna Magyarországot a gázszerződés betartására, de valamiért nem tették ezt meg. Az ok a kutatók és a Direkt 36 magyar kormányon belüli forrása szerint egyszerű lehetett: azzal, hogy az oroszok megengedték Orbán barátainak, hogy pénzt keressenek, informális kapcsolatokat építettek ki a magyar elittel.
A Normeston Tradinggel is hasonló lehet a helyzet. Oroszországban a hatóságok teljes mértékben ellenőrzik az olajexportot. Könnyen megszakíthatnák a Normestonon keresztül történő szállítást, és ha nem teszik, akkor az orosz hálózatépítési politikával összhangban áll, hogy Orbán embereinek lehetőséget adnak a pénzszerzésre.
A megbízható emberek
A Normeston Trading magyar tulajdonosai orosz, sőt szovjet háttérrel rendelkeznek. A Normeston Trading magyar tulajdonosa (16,7 százalék), Fazakas Imre régi ismerőse a MOL-vezér Hernádinak, 2009-ben a MOL tanácsadója volt, és részt vett a leányvállalatok vezetésében. Fazakas a szovjet idők óta jól ismeri az orosz olaj- és gázszektort.
„Évente többször kellett Moszkvába mennem” – mondta Fazakas, amikor a Fáklya című magyar lapnak 1986-ban adott interjújában arról kérdezték, hol tanult meg ilyen jól oroszul. Az 1970-es évek végétől a Szovjetunióban tanult és dolgozott, az 1990-es években pedig sok időt töltött Oroszországban az olajipari cégek ügyeivel kapcsolatban.
Fazakas ma 68 éves, műszaki tanulmányait 1979-ben Lembergben végezte – számítástechnika szakon –, Magyarországon pedig először a híres elektronikai céghez, a Videotonhoz ment dolgozni, ahol a külkereskedelmi kapcsolatok osztályára került. A nyolcvanas években már a moszkvai Videoton-központ igazgatóhelyettese volt – magyar elektronikai berendezéseket telepítettek például olajfúrótornyokra – a számítógépes rendszereik pedig a kitermelt olajról gyűjtöttek és dolgoztak fel információkat.
„A Videoton nem csak tévékészülékeket gyártott – ez a konszern fontos volt a hadiipar számára is, és komoly kapcsolatai voltak az állambiztonsággal” – mondta a Direct36-nak egy volt magyar tisztviselő, aki sokéves orosz–magyar üzleti múlttal rendelkezik.
A magyar olaj- és gázipari vállalat, a MOL és annak vezetője, Hernádi számára Fazakas volt az az ember, aki az olajüzletekben informális kapcsolatot tudott biztosítani Oroszországgal.
A Normeston harmadik, 33,4 százalékos társtulajdonosa, a Madera Befektetési Alap Magyarország egyik legbefolyásosabb üzletemberének, Nagy Györgynek és Orbán régi cimborájának, Garancsi Istvánnak (ők voltak azok, akik a Normeston részesedésének egy részét megszerezték a MET gázkereskedő cégben), valamint Csányi Sándornak, az egyik leggazdagabb magyarnak a közös cége.
Nagy számára sem idegen Oroszország – ő az MGIMO-n végzett. Orbán Viktor miniszterelnöksége idején pedig Nagy cége, a Jet-Sol pályázat nélkül kapott 1,8 milliárd forint (kb. 5 millió dollár) értékű informatikai szolgáltatási szerződést a Magyar Állami Postától. Ugyanez a cég kezdett el szolgáltatásokat nyújtani Magyarország legnagyobb bankjának, az OTP-banknak, amelyet Orbán közeli üzlettársa, Csányi Sándor, Magyarország egyik leggazdagabb embere vezet (2025-ben 1,47 milliárd euróra becsülték a vagyonát).
Nagy Csányi üzlettársa egy jelentős húsfeldolgozó cégben. Nagy távközlési cégének, a Café Groupnak pedig a MOL lett az ügyfele Orbán barátja, Hernándi Zsolt vezetése idején. Emberünk a 35. helyre került a leggazdagabb magyarok 2024-es listáján.
Moszkvában a Normeston Trading moszkvai irodája a Klara Zetkin utcai üzletközpontban található, amelyet az OTP-bankhoz, annak vezetőjének, Csányi Sándornak a fiához, Nagy Attilához és Nagy Györgyhöz köthető cégek foglalnak el.
Orbán egy júniusi interjújában azt mondta, hogy ha Putyin Magyarországra jönne, akkor „méltó fogadtatásban” részesülne.
Ez utóbbin a fentiek után nem is csodálkozom – kérdés persze, Orbán Viktor hogyan értette ezt a kijelentést.
Magyarország elmúlt tizenöt évében akadtak foltok eddig is. De kevés közöttük az ekkora olajfolt.
Szele Tamás