Forgókínpad

Forgókínpad

Űrmotorosok Ukrajnában

2023. június 22. - Szele Tamás

Ma valahogy nem a hadifoglyokról lesz szó, ugyanis komoly fejlemény nincs az ügyben, hanem egy különös történetet veszünk elő, ami azt meséli el, hogy mi köze van az orosz űrkutatásnak egy nagyon erősen nacionalista motoros klubhoz. Rögtön a legelején jeleznem kell: nem minden motoros klub ilyen, sőt, az Éjszakai Farkasok kivételt jelentenek közöttük – de mi közük a Roszkozmoszhoz?

motorosok1_junius_22.jpg

Ezt a kérdést a The Insider járta körül és a részletek kiválóan jellemzik a tegnapi és mai Oroszország rendszerét, ahol semmi sem az, aminek látszik, a rablóból egy másodperc alatt válik hazafias hős (anélkül, hogy kicsit is megváltozna), a pacifistából veszélyes bűnöző, ahol semmi sem biztos és minden alá van rendelve az egyre totálisabbá váló háború céljainak.

A múltban az űrkutatási ágazat nagy jelentőséggel és potenciállal bírt Oroszországban, mármint, amikor még Szovjetuniónak hívták. Jelenleg azonban ahelyett, hogy a nehézségekkel küzdő űrkutatás fejlesztésére összpontosítanának az olyan szervezetek, mint a Roszkozmosz, inkább az ukrajnai háborúban részt vevő Éjszakai Farkasok nevű motoros klubnak nyújtanak támogatást.

Kik azok az Éjszakai Farkasok és miért harcolnak Ukrajna ellen?

Az Éjszakai Farkasok az első hivatalosan elismert motoros klub volt a Szovjetunióban, amely még 1989-ben alakult. Alapítója és sokáig vezetője Alekszandr Zaldosztanov („A Sebész”), aki a valamikori Ukrán SZSZK Kirovográd nevű városából származik. Az ukránfóbiájáról és nacionalizmusáról ismert Sebész szívesen dicsekszik a Putyinnal kötött barátságával. Az „Éjszakai Farkasok” fennállásuk első éveiben hagyományos motorosoknak számítottak: nagy, kipufogó nélküli motorkerékpárokkal száguldoztak Moszkva utcáin, üzleti vállalkozásokkal foglalkoztak, és rockkoncertek biztonságát biztosították (a 90-es években a rendőrségbe vetett bizalom alacsony volt, ezért „Az eseményt az Éjszakai Farkasok biztosítják” feliratot egy koncert plakátján a rendezvény kiváló minőségének jeleként tartották számon). Putyin hatalomra kerülésével azonban a klub hozzáállása és jellege megváltozott. A Farkasok nem nyugati stílusú „motorosokként” („biker”), hanem „orosz motorkerékpárosokként” kezdték magukat emlegetni (Zaldosztanov már 1995-ben ezen a néven jegyeztette be a civil szervezetet). Az Éjszakai Farkasok hivatalos honlapjának főoldalán ezt az átalakulást a következőképpen írják le:

„Bár a klub kétségtelenül lázadó szellemiséget hordozott, eszmerendszere mindig is az ortodox hagyományokban és a szülőföld történelmében gyökerezett”.

A Kreml igen előnyösnek találta a Farkasok nacionalista-macsó értékrendjét az orosz ortodox egyházhoz való tartozással kombinálva. A 2000-es évek eleje óta a klub aktívan részt vett a nacionalista rendezvényeken, és kapcsolatokat épített ki önjelölt hazafias politikusokkal, mozgalmakkal és művészekkel (köztük Ramzan Kadirovval). Összehangolják akcióikat, például a motoros szezon megnyitóját, és igazodnak az ortodox naptárhoz, miközben szorosan együttműködnek az orosz ortodox egyházzal is.

Zaldosztanov maga állítja, hogy 2009-ben egy élőben közvetített televíziós eseményen találkozott először Putyinnal. Ugyanezen év júliusában Putyin meglátogatta a motorosokat a Szevasztopol felszabadításának 65. évfordulójára emlékező motorosbemutatójuk előtt, amelyet az Éjszakai Farkasok szerveztek a Krímben. A The Telegraph című brit lap, amely 2015-ben interjút készített a Sebésszel, azt sugallja, hogy a motorosoknak az elnökkel való kapcsolata befolyásolhatta Putyin döntését a Krímmel kapcsolatban. Mint a Sebész megosztotta: „Minden Putyinnal való találkozásom során meséltem neki Szevasztopolról szóló történeteket. Leveleket, a régióról készült fényképeket és orosz hadihajókat ábrázoló naptárakat mutattam neki.” (Azért van egy olyan gyanúm, hogy minden motoros kapcsolat nélkül is megtámadta volna a Krímet: túl gazdag és túl jó helyen fekszik az a félsziget, a jelképes értékéről nem is szólva).

A motoros közösségen belül már régóta keringenek pletykák Zaldosztanov együttműködéséről a biztonsági szolgálatokkal, még a szovjet időkből. Ezt az elméletet alátámasztja az a tény, hogy a Sebész könnyedén megalapíthatta a Szovjetunió első motoros klubját az 1980-as évek végén. Ráadásul 20 éves orvostanhallgatóként engedélyt kapott arra, hogy Nyugat-Németországba utazzon, ahol biztonsági őrként dolgozott a Sexton motoros klubban, és egy német hölgyet is feleségül vett. Alekszej Kovzsun ukrán médiaszakértő, aki személyesen ismerte Zaldosztanovot, egy interjúban azt állította, hogy a Sebész „a Lubjanka tér kreatúrája volt, és céljuk a feltörekvő új mozgalmakba való beszivárgás lehetett”. Noha ezt a feltevést nehéz ellenőrizni, az továbbra is nyilvánvaló, hogy a Sebész lojalitást tanúsított a hatóságok iránt, mióta a Csekista átvette az államelnökséget.

A motoros klub tagjai már az ukrán terület 2014-es orosz inváziójának kezdetétől fogva a donbászi milícia első önkéntesei közé tartoztak. Részt vettek Luhanszk elfoglalásában, és harcoltak a luhanszki repülőtérért, Hruscsevátért, Novoszvitlivkáért és Debalcevéért vívott ütközetekben. Ők voltak azok, akik az első barikádokat építették Luhanszkban, és ők gondoskodtak a „biztonságról” Szevasztopol és Luhanszk utcáin.

Egy évvel korábban, az orosz világ jelképei, zászlói és címerei alatt az Éjszakai Farkasok kísérték a cári harang másolatát a Szevasztopolba való szállítás során. 2014. március 1-jén és április 6-án az Éjszakai Farkasok – kijevi fiókjának tagjai a szeparatisták oldalán részt vettek az Euromajdan támogatóinak leverésében és a Harkivi Regionális Adminisztráció épületének megrohamozásában. Az „Éjszakai Farkasok” orosz ágának tagjai 2014 óta harcolnak Ukrajna ellen a „Volk” (Farkas) nevű orosz–szerb önkéntes brigád részeként.

Egy, az amerikai pénzügyminisztérium által közzétett dokumentumban azt állítják, hogy Zaldosztanov személyesen koordinálta az ukrán hadsereg fegyvereinek elkobzására irányuló műveleteket a Krímben az ukrán haditengerészeti erők főhadiszállásának 2014. márciusi elfoglalása során, mikor az Éjszakai Farkasok 2014 februárjában a krími önvédelmi erők részét képezték. Ugyanezen év márciusában részt vettek egy gázelosztó állomás megrohamozásában és az ukrán haditengerészeti erők szevasztopoli főhadiszállásának elfoglalásában.

Ma az Éjszakai Farkasok és személyesen Alekszandr Zaldosztanov ellen az Európai Unió valamennyi országa, az Egyesült Államok, Ukrajna és Svájc is szankciókat alkalmaz.

Mi köze van ehhez a Roszkozmosznak?

Az 1992-ben alapított Roszkozmosz állami vállalat űrrendszerek és űrszerkezetek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozik. Fő feladata, amint az a hivatalos honlapján olvasható, az Oroszországi Föderáció űriparának fejlesztése. A Roszkozmosz azonban elsődleges feladatai mellett – és gyakran azokkal ellentétesen – számos olyan projektet valósít meg, amelyek nem teljesen az űrhöz kapcsolódnak, többek között az Éjszakai Farkasokkal együttműködve.

A Roszkozmosz és az Éjszakai Farkasok közötti kapcsolat 2017-ben kezdődött, amikor közösen szerveztek olyan társadalmi jelentőségűnek vélt eseményeket, amelyek igazodtak az oroszbarát propaganda törekvésekhez.

Az első esemény a „Mi kozmoszunk-60” elnevezésű motorostalálkozó volt, amelyet a Föld első mesterséges műholdja felbocsátásának 60. évfordulója alkalmából rendeztek. A klubtagok több mint 11 000 kilométert tettek meg egy zászlóval, amelyet a legendás szovjet űrhajós, Alekszej Leonov dedikált. Ellátogattak Novoszibirszkbe és Orenburgba is.

A Roszkozmosz 2020-ban átadta a Szojuz-MS személyszállító űrhajó egy leszállómodulját az Éjszakai Farkasok szevasztopoli központjának, valamint egy RD–170-es folyékony rakétahajtómű égéskamráját a Moszkva melletti Krasznogorszkban működő fiókjuknak.

2021 augusztusában a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) vitték az Éjszakai Farkasok zászlaját, amelyet egy másik, „A mi kozmoszunk” elnevezésű, közösen szervezett motoros rallyn használtak. A Föld körüli pályáról Oleg Novickij és Pjotr Dubov, a Roszkozmosz kozmonautái kifejezetten az Éjszakai Farkasok számára rögzítettek egy videoüzenetet.

2022 júniusában az Orosz Kozmonauta Kiképző Központ és az „Éjszakai Farkasok” elindították a „Mi kozmoszunk! Jurij Gagarin” elnevezésű motoros rally második részét. A felvonuláson részt vett Oleg Novickij űrhajós és Szergej Gyemin, a Roszkozmosz főigazgató-helyettese is.

A motoros klub közeli barátai és a közös rendezvények résztvevői közé tartozik Jevgenyij Tarelkin, Oroszország Hőse, aki a Sebésszel együtt egy tölgyfacsemetét és egy emléktáblát szállított a Donbásszba a motoros klub által szervezett „Orosz erdő” elnevezésű rendezvény keretében. Szintén köztük található Valerij Tokarev pilóta-koszmonauta és Oroszország Hőse, Dmitrij Siskin, a Roszkozmosz Személyzetfejlesztési és Projekt-támogatási Osztályának igazgatója, valamint Vaszilij Marfin, a Roszkozmosz leányvállalatának, az NPO „Energomash”-nak a termelési igazgatója is.

A Roszkozmosz és az Éjszakai Farkasok Tizenötös Zászlóalja

Az Ukrajna elleni teljes körű háború kezdete óta az Éjszakai Farkasok és a Roszkozmosz újabb közös vállalkozásba fogtak.

2014 júniusában a cég megállapodásokat kötött az Éjszakai Farkasokkal a „hazafias ifjúsági nevelés” és a „településbiztonság” területére kiterjedő szolgáltatások nyújtásáról a Krímben, valamint a kelet-ukrajnai Luhanszk és Harkiv régiókban található oroszbarát enklávékban. Az Éjszakai Farkasok helyi fiókjaikat és közösségi médiaplatformjaikat álcaként felhasználva aktívan toboroztak harcosokat az oroszbarát milíciákban való szolgálatra. Ebben az időszakban keresztezte a Sebész útjait Ahroj Avidzboj, a 15. Nemzetközi Brigád, közismert nevén a Tizenötös Dandár vezetője. A Spárta és a Szomáli zászlóaljakkal együttműködve a Tizenötösök részt vettek a donyecki repülőtérnél vívott ádáz harcokban, később pedig Vuhlehirszk elfoglalásában működtek közre, és Marinka közelében is harcba keveredtek. A dandár jelenleg Donyeckben állomásozik.

2022 októberében az Éjszakai Farkasok egy külön szakaszt hoztak létre a dandáron belül, amely a „Tizenötös Éjszakai Farkasok” motoros klub önkénteseiből áll. Kezdetben ez egy kis szakaszként indult Andrej Miscsenko motoros, becenevén Hollywood, az Éjszakai Farkasok himki fiókjának elnöke parancsnoksága alatt. A Tizenötös azonban gyorsan átalakult egy körülbelül 50 fős csapattá. A Tizenötös Dandárnál tartott kéthetes kiképzés után az Éjszakai Farkasok tagjai harci műveletekbe kezdtek. Jelenleg a Tizenötös Éjszakai Farkasok önálló feladatokat látnak el Avdiivka irányában. A harci cselekmények során használt eszközök között szerepelnek a quadok is.

A Roszkozmosz volt felelős a szakasz finanszírozásáért és támogatásáért. Az állami vállalat autonóm dízelgenerátorokkal, katonai sátrakkal, láncfűrészekkel, egyenruhákkal, orvosi felszerelésekkel és más szükséges felszerelésekkel látta el az „Éjszakai Farkasokat”. A segélyt ráadásul a Roszkozmosz segítségével juttatták el. A teherszállító jármű volánja mögött Artyom, az „Éjszakai Farkasok” krasznogorszki fiókjának 
motorosa ült, aki egyben a Roszkozmosz Zvezdnij vállalatánál dolgozik szerelőként.

Az Éjszakai Farkasok közösségi médiában közzétett bejegyzései szerint 2022. december 14-én a Roszkozmosz egy Ural motorkerékpárt és másfél tonna humanitárius segélyt adott át a Tizenötösöknek. 2023. január 20-án a szakasz egy UAZ járművet (ismert nevén „Bukhanka”) kapott az állami vállalattól, január 23-án pedig egy PAZ járművet, meleg ruhát, élelmiszert és cigarettát.

A Roszkoszmosz vezetősége és alkalmazottai négy GAZ/UAZ járművet szállítottak a harci övezetbe, amelyek rendszámai: У247АА 99RUS, О170КК 797RUS, У235АА 99RUS, У236АА 99RUS. Emellett 50 taktikai kevlársisakot és gyógyszereket is küldtek.

A Roszkozmosz segítséget nyújt a háborúban az Orosz Föderáció oldalán részt vevő más egységeknek is. Egy videóban például a harcosok hálájukat fejezik ki a vállalatnak, amiért optikát biztosítanak a mesterlövészek számára.

Ahelyett tehát, hogy a világűr felfedezésére, a bolygókutatásra, a Nap tanulmányozására, az asztrofizikára és a mesterséges műholdak létrehozására összpontosítana, a Roszkozmosz az adófizetők pénzét az ukrajnai agressziós háború támogatására fordítja.

Mi ebben a történetben a jellegzetesen orosz? Az, hogy rajongani a motorkerékpárokért egyáltalán nem az ördögtől való dolog. Az űrkutatás vagy a rockzene kedvelése sem az. Még a vallásos hittel sincs baj. Ha valaki eljár a hasonló ízlésű barátaival hét végenként motorozni, kirándulni, abban sincs semmi rossz.

De egyedül Oroszországban képzelhető el, hogy a különben teljesen civil motoros egyszer csak ezek következtében egy háború kellős közepén találja magát,  fegyverrel a kezében, amiben ráadásul önként vesz részt.

Oroszországban minden lehetséges, de leginkább a lehetetlen dolgok valósulnak meg.

 

Szele Tamás

süti beállítások módosítása